Årets Nobels fredspris gis til to journalister som daglig risikerer livet for sannheten. Fredsprisutstillingen viser i bilder hvilke utfordringer de møter.
Laowa har en hendig liten fullformatzoom for Sony FE og Nikon Z som gir ekstrem vidvinkel. Men kan den brukes til noe? Vi ser nærmere på Laowa 10-18mm f/4.5-5.6.
Fujifilm hever lista og lanserer en ny toppmodell i en ny serie – X-H1 med bildestabilisator i huset. Vi har vært så heldige å få prøve det nye kameraet, og her er det vi har å fortelle.
De kommer tett som hagl, Sonys kompakte RX100-serie, men hver gang har Sony lagt inn spennende forbedringer. RX100 V beholder det beste fra sine forgjengere, men har nå fått en rakett i baken.
I disse dager viser Stenersenmuseet Siri Hermansens siste prosjekt The Ecomomy of Survival. Utstillingen presenterer fotografi, video og skulptur i en svært aktuell problemstilling.
Fra et bitte lite land midt i Europas hjerte, i en epoke som preges av massiv sosial nød og politisk katastrofe, vokser det frem et miljø som skal komme til å prege hele ettertidens fotografer.
Werner Anderson har fokusert på den nakne kvinnekroppen i sin siste utstilling på Fotografiens Hus i Oslo. Aktfotografiet har en lang tradisjon, men motivet er langt ifra uproblematisk å forholde seg til både som fotograf og betrakter.
Den norske fotokunstneren Hedevig Anker har spesialisert seg på avbildninger av dørkarmer og dører, veggflater, gulv og trapperom. Hun debuterte på Høstutstillingen i 1998, og du kan nå oppleve et utvalg av Ankers fotografiske virke de siste ti årene på Stenersenmuseet.
Lee Miller har for lengst begrunnet sin status som en av fotohistoriens pionerer, så når man skal anmelde en utstilling som Lee Miller and the Surrealist Eye, er det ikke kvaliteten på arbeidene som skal vurderes, men kvaliteten på utstillingskonseptet.
For deg som ikke fikk med deg den eksklusive visningen av Marie Sjøvolds siste utstillingsprosjekt SHE IS sist helg, er dette å forstå som en ublyg oppfordring om å plotte inn neste visning i almanakken straks du får sjansen.
Nobels Fredssenter spiller på sterke strenger når de nå ønsker publikum velkommen til sin siste storsatsing med utstillingen Mot og Motstand, et prosjekt med løfterike ambisjoner som innfris og vel så det.
Høstens to store utstillingsprosjekter ved Nobels Fredssenter i Oslo har stått i Obamas tegn. Med utstillingen A call to action i anledning fredsprisutdelingen til den nye presidenten, setter senteret nok en knappenål på det norske museumskartet.
Bjørn Opsahl følger gamle tradisjoner når han stiller ut fotografier ved Stenersenmuseet i Oslo. Den Los Angeles-baserte fotografen har lenge vært kjent for sitt virke innen mote og musikkbransjen, men har nå tatt seg tid til å vise frem andre sider.
AIDS har lenge vært en fryktelig sannhet blant verdens befolkning, og har kostet nesten 30 millioner menneskeliv de siste 30 årene. Utstillingen Access to Life, som henger på Stenersenmuseets vegger presenterer sykdommens kyniske sannhet, via menneskene som er rammet, deres liv og deres virkelighet.
Det er mye godt - veldig mye godt - å si om prosjektet og utstillingen "Venterom" som idé, men min forventning om å få se godt dokumentarfotografi om et så viktig tema er fortsatt uforløst.
Som tidligere student ved Oslo Fotokunstskole kjenner jeg igjen mange av arbeidene som presenteres på utstillingen i Rådhusgalleriet i disse dager. OFKS representerer Norges nye kunstfotografer. Hvor viktig er det å representere en ny tilnærming til fotografiet?
Et par dager før Galleri MAP i Tøyengata 32 i Oslo åpner fotoutstillingen om Kaizers Orchestra, møter jeg bakmennene Paal Audestad og Terje Winterstø Røthing.
Rune Eraker er i disse dager aktuell med utstillingen Drømmen om Europa på Nobels Fredssenter. Utstillingen består at 70 dokumentarfotografier hvis mål er å fortelle om mangelen på grunnleggende menneskerettigheter i ulike deler av verden. Men Eraker inviterer ikke bare til en refleksjon rundt politikk.
Frem til 25. oktober kan du få med deg en kort innføring i den kvinnelige andelen fotografer som er representert i Preus museums samling i Horten. Nærmere bestemt så utgjør kvinnelige fotografer kun 10,7% av samlingen. Er det på tide å trekke på seg rødstrømpene?
Galleri Riis viser i disse dager to utstillinger med to kunstnere som arbeider med det fotografiske mediet på ytterst forskjellige måter. Den svenske kunstneren Andreas Eriksson er aktuell med en serie fargefotografier i kombinasjon med maleri, samt en skulpturserie. I tillegg vises et utdrag av en serie fotografier av den tyske fotografen Werner Zellien.
Stiftelsen Bjørka feirer sitt 10 års jubileum, og hva er da bedre enn å legge festen til fotografiets storstue i Horten? Det Oslobaserte fotoverkstedet har samlet arbeider fra 35 av kunstnerne som er og har vært representert ved verkstedet, og det er en mangfoldig opplevelse for publikum.