Når flere frilansere offentlig har stått frem den siste uka og forteller at de har opplevd rystende møter i Aller-eide redaksjoner, hvor de har følt seg sjikanert, presset og truet til å signere på avtalen, hva har du å si til dette, som øverste ansvarlige leder for redaksjonene hvor dette har foregått?
-Våre ledere er dyktige og profesjonelle med lang erfaring. Jeg er helt sikker på at de aldri har sjikanert, presset eller truet samarbeidspartnere. Vi har for øvrig fått en rekke positive tilbakemeldinger på møter som har vært avholdt.
Mener du at dere på forhånd hadde kvalitetssikret prosessen rundt hvordan denne kontrakten skulle håndteres rundt om i de enkelte redaksjonene?
-Avtalen og prosessen ble gjennomgått med sjefredaktørene.
På hvilken måte da?
- Ved å snakke sammen.
Kan du bekrefte at de metodene vi har fått beskrevet som enkelte av redaksjonene her har benyttet, er noe du som administrerende direktør tar avstand fra?
- De er feilaktige og er ikke benyttet.
Kan de frilanserne dette gjelder, som har opplevd å bli direkte truet på kontraktsmøtene og løyet for, forvente seg en beklagelse fra ledelsen?
- Vi har ikke truet eller løyet, og vi ser svært alvorlig på denne type ryktespredning
Ansatte i dine redaksjoner har i forrige uke på redaksjonens Facebook-vegg (KK) gått ut med kommentarer vedrørende opphavsretten, hvor de har hevdet ting som at siden du som frilanser jo bare lager en sak én gang, skal du jo også bare ha betalt én gang - mener du som administrerende direktør at dette er et uttrykk for tilstrekkelig redaksjonell kunnskap og innsikt fra redaksjonens ansatte side i forhold til hva denne konflikten handler om?
- Det kjenner jeg ikke til, men generelt er det mulig for alle å kommentere på facebookvegger. Vår tilbakemelding er at det er stor forskjell på tilbudt materiale og bestilt materiale der vi i sistnevnte tilfelle tar all økonomisk risiko og våre kjente merkevarer i stor grad er døråpnere ovenfor kilder etcetera, og tilbudt materiale.
- Vi ønsker fortsatt å motta tilbudt materiale fra dyktige frilansere som selv har gjort alt arbeidet på egenhånd og tatt all økonomisk risiko. På dette vil vi selvsagt ikke kreve bruksrett.
Stiller du deg bak KK-redaktør Werps påstand på KKs diskusjonssider på facebook, om at det er mange frilansere som har signert og at det slett ikke er en felles protestbevegelse dette er snakk om ?
- Det er ingen påstand, men fakta. Et flertall av de vi har hatt møter med, har inngått en leveringsavtale (foto.no har bedt Hansen om å spesifisere antall frilansere som har signert, men har foreløpig har ikke fått svar på dette, red. anm.)
Mange frilansere har opplevd dette som et arrogant forsøk fra Werps side på å bagatellisere den massive motstanden mot kontraktsforslaget. Hva tenker du om det?
- Som sagt har et flertall inngått en leveringsavtale, og de fleste av våre sjefredaktører har hatt møter med frilansere.
Hvor mange frilansere har signert avtalen?
- Vi har inngått avtaler med mer enn 60% - flere har avtalen til vurdering.
Etter gårsdagens møte med NJ skriver journalisten i dag at det er håp om at dere vil imøtekomme NJs krav og gjøre endringer på kontrakten hvor store endringer er det grunn til å håpe på?
-Basert på samtaler vi har hatt og innspill vi har fått - ser vi et behov for å tydeliggjøre enkelte områder i avtalen.
Werp har også referert til All Over Press og fremstiller det på KK facebook sin diskusjonsside som en god mulighet for frilansere å gjennom den nye kontrakten bli tilknyttet billedbyrået for videresalg av sine bilder til andre samarbeidspartnere. Men med hånden på hjertet, så er det vel sånn, at det jo er det danske moderkonsernet som også eier AOP. Med den nye kontrakten betyr det jo dermed at absolutt all videreformidling av stoff fra frilansere som skjer fra AOP til et av konsernets egne blader, først og fremst i Norden, foreløpig men der kan det jo komme endringer i selskapsstrukturen - , altså forblir vederlagsfritt?
-Det stemmer at All Over vil kunne formidle salg av materiale til sine samarbeidspartnere over hele verden (det vil si selskaper som ikke er eid av Aller) og at det kan medføre nye inntekter for enkelte frilansere.
- Hovedinnholdet i leveringsavtalen er at vi ønsker en bruksrett til materiell der vi kontakter en frilanser og tilbyr en jobb som journalist eller fotograf hvor det meste er tilrettelagt på forhånd. Det er saker som ansatte i Aller Media har bidratt til å skape, ofte gjennom nøye planlegging, kreative prosesser, innsalg gjennom våre kjente merkevarer og hvor Aller Media betaler alle kostnader.
Materiell som tilbys Aller Media, hvor leverandøren tar kostnadene, kommer vi som før til å kjøpe inn for engangsbruk.
Rent forretningsmessig så kan du vel ikke si at dette er et godt business case for norske frilansere? De har jo heller ingen oversikt over hvordan den globale selskapsstrukturen kan se ut for Aller i morgen og hvem som da plutselig kan ha fri tilgang på arbeidene deres?
- Det er frivillig å jobbe for Aller Media og inngå de avtaler vi har med våre leverandører. Vi kommer til å følge opp og gi informasjon om eventuelle endringer av selskapsstruktur til alle som har inngått avtaler med oss. De som på grunnlag av dette ikke ønsker en avtale velger selv om de vil fortsette å jobbe for oss. For øvrig består Allergruppens medieportefølje av de mest kjente merkevarene innenfor uke- og magasinpressen med høy produktkvalitet.
Hva ville du som far sagt hvis du hadde en frilansende sønn eller datter som stod som part i denne saken, med en tilsvarende erfaring som den vi har hørt flere fortelle om i denne saken, med trusler og ufine metoder på kontraktsmøtene for å la seg presse til å skrive under? Hva ville ditt råd vært?
- Jeg må igjen gjenta at vi tar avstand fra de påstander som fremkommer. Vi har aldri og kommer aldri til å verken true eller bruke ufine metoder på noen!
Har du tips om denne saken? Kontakt redaksjonen på desk@foto.no
-Våre ledere er dyktige og profesjonelle med lang erfaring. Jeg er helt sikker på at de aldri har sjikanert, presset eller truet samarbeidspartnere. Vi har for øvrig fått en rekke positive tilbakemeldinger på møter som har vært avholdt.
Mener du at dere på forhånd hadde kvalitetssikret prosessen rundt hvordan denne kontrakten skulle håndteres rundt om i de enkelte redaksjonene?
-Avtalen og prosessen ble gjennomgått med sjefredaktørene.
På hvilken måte da?
- Ved å snakke sammen.
Kan du bekrefte at de metodene vi har fått beskrevet som enkelte av redaksjonene her har benyttet, er noe du som administrerende direktør tar avstand fra?
- De er feilaktige og er ikke benyttet.
Kan de frilanserne dette gjelder, som har opplevd å bli direkte truet på kontraktsmøtene og løyet for, forvente seg en beklagelse fra ledelsen?
- Vi har ikke truet eller løyet, og vi ser svært alvorlig på denne type ryktespredning
Ansatte i dine redaksjoner har i forrige uke på redaksjonens Facebook-vegg (KK) gått ut med kommentarer vedrørende opphavsretten, hvor de har hevdet ting som at siden du som frilanser jo bare lager en sak én gang, skal du jo også bare ha betalt én gang - mener du som administrerende direktør at dette er et uttrykk for tilstrekkelig redaksjonell kunnskap og innsikt fra redaksjonens ansatte side i forhold til hva denne konflikten handler om?
- Det kjenner jeg ikke til, men generelt er det mulig for alle å kommentere på facebookvegger. Vår tilbakemelding er at det er stor forskjell på tilbudt materiale og bestilt materiale der vi i sistnevnte tilfelle tar all økonomisk risiko og våre kjente merkevarer i stor grad er døråpnere ovenfor kilder etcetera, og tilbudt materiale.
- Vi ønsker fortsatt å motta tilbudt materiale fra dyktige frilansere som selv har gjort alt arbeidet på egenhånd og tatt all økonomisk risiko. På dette vil vi selvsagt ikke kreve bruksrett.
Stiller du deg bak KK-redaktør Werps påstand på KKs diskusjonssider på facebook, om at det er mange frilansere som har signert og at det slett ikke er en felles protestbevegelse dette er snakk om ?
- Det er ingen påstand, men fakta. Et flertall av de vi har hatt møter med, har inngått en leveringsavtale (foto.no har bedt Hansen om å spesifisere antall frilansere som har signert, men har foreløpig har ikke fått svar på dette, red. anm.)
Mange frilansere har opplevd dette som et arrogant forsøk fra Werps side på å bagatellisere den massive motstanden mot kontraktsforslaget. Hva tenker du om det?
- Som sagt har et flertall inngått en leveringsavtale, og de fleste av våre sjefredaktører har hatt møter med frilansere.
Hvor mange frilansere har signert avtalen?
- Vi har inngått avtaler med mer enn 60% - flere har avtalen til vurdering.
Etter gårsdagens møte med NJ skriver journalisten i dag at det er håp om at dere vil imøtekomme NJs krav og gjøre endringer på kontrakten hvor store endringer er det grunn til å håpe på?
-Basert på samtaler vi har hatt og innspill vi har fått - ser vi et behov for å tydeliggjøre enkelte områder i avtalen.
Werp har også referert til All Over Press og fremstiller det på KK facebook sin diskusjonsside som en god mulighet for frilansere å gjennom den nye kontrakten bli tilknyttet billedbyrået for videresalg av sine bilder til andre samarbeidspartnere. Men med hånden på hjertet, så er det vel sånn, at det jo er det danske moderkonsernet som også eier AOP. Med den nye kontrakten betyr det jo dermed at absolutt all videreformidling av stoff fra frilansere som skjer fra AOP til et av konsernets egne blader, først og fremst i Norden, foreløpig men der kan det jo komme endringer i selskapsstrukturen - , altså forblir vederlagsfritt?
-Det stemmer at All Over vil kunne formidle salg av materiale til sine samarbeidspartnere over hele verden (det vil si selskaper som ikke er eid av Aller) og at det kan medføre nye inntekter for enkelte frilansere.
- Hovedinnholdet i leveringsavtalen er at vi ønsker en bruksrett til materiell der vi kontakter en frilanser og tilbyr en jobb som journalist eller fotograf hvor det meste er tilrettelagt på forhånd. Det er saker som ansatte i Aller Media har bidratt til å skape, ofte gjennom nøye planlegging, kreative prosesser, innsalg gjennom våre kjente merkevarer og hvor Aller Media betaler alle kostnader.
Materiell som tilbys Aller Media, hvor leverandøren tar kostnadene, kommer vi som før til å kjøpe inn for engangsbruk.
Rent forretningsmessig så kan du vel ikke si at dette er et godt business case for norske frilansere? De har jo heller ingen oversikt over hvordan den globale selskapsstrukturen kan se ut for Aller i morgen og hvem som da plutselig kan ha fri tilgang på arbeidene deres?
- Det er frivillig å jobbe for Aller Media og inngå de avtaler vi har med våre leverandører. Vi kommer til å følge opp og gi informasjon om eventuelle endringer av selskapsstruktur til alle som har inngått avtaler med oss. De som på grunnlag av dette ikke ønsker en avtale velger selv om de vil fortsette å jobbe for oss. For øvrig består Allergruppens medieportefølje av de mest kjente merkevarene innenfor uke- og magasinpressen med høy produktkvalitet.
Hva ville du som far sagt hvis du hadde en frilansende sønn eller datter som stod som part i denne saken, med en tilsvarende erfaring som den vi har hørt flere fortelle om i denne saken, med trusler og ufine metoder på kontraktsmøtene for å la seg presse til å skrive under? Hva ville ditt råd vært?
- Jeg må igjen gjenta at vi tar avstand fra de påstander som fremkommer. Vi har aldri og kommer aldri til å verken true eller bruke ufine metoder på noen!
Har du tips om denne saken? Kontakt redaksjonen på desk@foto.no
Det er også bemerkelsesverdig med hvilken sikkerhet han kan tilbakevise at "påstandene... er feilaktige og er ikke benyttet...", uten å engang forsøke å vise til hvilke tiltak som er gjort for å komme til den konklusjonen. Så vidt jeg forstår har ikke direkte kontakt med den anklagende part vært del av den utredningen.En utredning som for øvrig synes noe vel raskt gjennomført, med tanke på konsernets størrelse...
Tror det er på tide å ta fram den gode gamle bullshit - bingoen...
Fotografene sender mail til hvernadre. Fint å lese hva Maria her skriver.