På en vanlig bildebrikke, leses informasjonen ut linje for linje. Det betyr at når du bruker elektronisk lukker, leses øverste del av bildet ut først og nederste del sist. Det skaper en rekke problemer, der de viktigste er
• Ulik eksponering i ulike deler av bildet, hvis lyset endrer seg i løpet av eksponeringen
• Problemer med blits, da blitsen må lyse gjennom hele eksponeringssyklusen
• Raskt bevegelige motiver kan få rare effekter
• Ved panorering, både for foto og video, vil vertikale linjer framstå som skrå
Alle disse problemene løses hvis kameraet leser ut alle pikslene samtidig, og det er nettopp det det nye Sony A9 III gjør.
Kameraet har en minste eksponeringstid på 1/80 000s. Det betyr at det kan synkronisere med blits på alle eksponeringstider. Hvis du tidligere har brukt mekanisk lukker og såkalt high speed sync for å få blits på veldig korte lukkertider, har du erfart at blitslyset blir mye svakere. Det problemet er borte. Nå får du full effekt av blitsen, selv på de korteste lukkertidene.
Siden all informasjon leses ut samtidig, får du heller ikke de andre utfordringene listet over. Du får derimot et kamera som kan ta inntil 120 bilder i sekundet med full autofokus og lysmåling mellom hvert bilde.
Dette er en teknologi vi har ventet lenge på, og som fjerner den siste mekaniske delen av et kamera. Det forlenger levetiden, reduserer servicebehov og gjør utstyret mer pålitelig. Det forenkler blitsbruk, og du trenger ikke være så påpasselig med lyskilder, panoreringer og raskt bevegelige motiver.
Nye utfordringer
Men det ser ut som det fortsatt er enkelte skjær i sjøen. Eller skal vi heller si at det har dukket opp noen nye skjær i sjøen.
Ingen har testet dette nye kameraet skikkelig ennå, selv om vi har en kollega på lanseringen, som har fått leke seg litt med det. Tidligere har vi sett global lukker i enkelte videokameraer, og det vi har sett der er lavere dynamikkomfang og mer støy. Sony sier at det ikke gjelder for dette kameraet, men ser vi nøyere etter, kan det være at det gjelder for A9 III også.
ISO-området går fra 250-25600. Det er et mye snevrere område en vi ser på andre fullformatkameraer med 24 megapiksler. Der er det typisk 100-100 000. På ISO 250 er normalt dynamikkomfanget lavere enn på ISO 100. Det betyr at selv om det ikke er lavere enn på andre kameraer på ISO 250, så har du ikke muligheten til å få det større ved å sette ned ISO-verdien.
Høyeste ISO-verdi er to trinn lavere enn på sammenliknbare kameraer, som burde indikere et høyere støynivå. Sony pleier å oppgi antall trinn dynamikkomfang, men det har de ikke gjort på A9 III.
Hvis dette er riktig, betyr det at dette er et action-kamera beregnet på sport og andre ting som beveger seg fort. For de reneste landskapsbildene med størst dynamikkomfang, kan det være at tradisjonelle kameraer er bedre, enn så lenge.
Et fantastisk kamera
Men bortsett fra dette, er det lite å sette fingeren på. Det måtte i så fall være at kameraet fortsatt bruker CFexpress type A, som er mye tregere enn type B. Det gjør at bufferen fyller seg fort opp, og på full fart, har du kun 1,6 sekunder buffer tilgjengelig. Det er lite i disse dager, men du trenger naturligvis ikke bruke den hastigheten alltid. Setter du ned skuddtakten, tar det lenger tid å fylle bufferen.
Bildestabilisatoren i kameraet skal kompensere for inntil 8 trinn, som er meget imponerende. De oppgir ikke noe mer med stabilisator i objektivet, så det begynner kanskje å bli overflødig annet enn på lange brennvidder. Det vil jo spare både kostnader, plass og mekanikk som kan feile i framtida.
Video
Videofunksjonen er også ganske imponerende. Du kan ta opp i 4k/120p, men da med pikselbinning, som gir noe lavere bildekvalitet. Skal du ha høyeste bildekvalitet går ned til svært respektable 4k/60p som er en oversampling fra et 6K signal. Begge er i full bredde. Det er støtte for 4:2:2 10 bit, eller raw ut til ekstern opptaker.
Det er utrolig spennende at Sony har fått til dette i et kamera for vanlig bruk. Vi har ønsket oss dette i mange år, men det har sett ut som problemene som introduseres var større enn produsentene kunne akseptere. Men som så ofte før, klarer smarte hoder å overkomme de fleste slike problemer, og nå er altså det første vanlige kameraet med global lukker på vei.
Og som med annen ny teknologi, vil den bli enda bedre med mer forskning og utvikling, så det vi ser av utfordringer i dag, er der kanskje ikke lenger om noen få år.
Med A9 III legger Sony lista ganske høyt for andre produsenter, kanskje særlig Nikon og Canon, og vi gleder oss umåtelig til å se når og hvordan de svarer på dette.
Kameraet er ventet i salg i første kvartal neste år, og prisen er 85 990,-
Sony har også introdusert et nytt 300mm f/2.8 GM OSS.
_______________________________________
Her finner du kameraet i nettbutikken.
• Ulik eksponering i ulike deler av bildet, hvis lyset endrer seg i løpet av eksponeringen
• Problemer med blits, da blitsen må lyse gjennom hele eksponeringssyklusen
• Raskt bevegelige motiver kan få rare effekter
• Ved panorering, både for foto og video, vil vertikale linjer framstå som skrå
Alle disse problemene løses hvis kameraet leser ut alle pikslene samtidig, og det er nettopp det det nye Sony A9 III gjør.
Kameraet har en minste eksponeringstid på 1/80 000s. Det betyr at det kan synkronisere med blits på alle eksponeringstider. Hvis du tidligere har brukt mekanisk lukker og såkalt high speed sync for å få blits på veldig korte lukkertider, har du erfart at blitslyset blir mye svakere. Det problemet er borte. Nå får du full effekt av blitsen, selv på de korteste lukkertidene.
Siden all informasjon leses ut samtidig, får du heller ikke de andre utfordringene listet over. Du får derimot et kamera som kan ta inntil 120 bilder i sekundet med full autofokus og lysmåling mellom hvert bilde.
Dette er en teknologi vi har ventet lenge på, og som fjerner den siste mekaniske delen av et kamera. Det forlenger levetiden, reduserer servicebehov og gjør utstyret mer pålitelig. Det forenkler blitsbruk, og du trenger ikke være så påpasselig med lyskilder, panoreringer og raskt bevegelige motiver.
Nye utfordringer
Men det ser ut som det fortsatt er enkelte skjær i sjøen. Eller skal vi heller si at det har dukket opp noen nye skjær i sjøen.
Ingen har testet dette nye kameraet skikkelig ennå, selv om vi har en kollega på lanseringen, som har fått leke seg litt med det. Tidligere har vi sett global lukker i enkelte videokameraer, og det vi har sett der er lavere dynamikkomfang og mer støy. Sony sier at det ikke gjelder for dette kameraet, men ser vi nøyere etter, kan det være at det gjelder for A9 III også.
ISO-området går fra 250-25600. Det er et mye snevrere område en vi ser på andre fullformatkameraer med 24 megapiksler. Der er det typisk 100-100 000. På ISO 250 er normalt dynamikkomfanget lavere enn på ISO 100. Det betyr at selv om det ikke er lavere enn på andre kameraer på ISO 250, så har du ikke muligheten til å få det større ved å sette ned ISO-verdien.
Høyeste ISO-verdi er to trinn lavere enn på sammenliknbare kameraer, som burde indikere et høyere støynivå. Sony pleier å oppgi antall trinn dynamikkomfang, men det har de ikke gjort på A9 III.
Hvis dette er riktig, betyr det at dette er et action-kamera beregnet på sport og andre ting som beveger seg fort. For de reneste landskapsbildene med størst dynamikkomfang, kan det være at tradisjonelle kameraer er bedre, enn så lenge.
Et fantastisk kamera
Men bortsett fra dette, er det lite å sette fingeren på. Det måtte i så fall være at kameraet fortsatt bruker CFexpress type A, som er mye tregere enn type B. Det gjør at bufferen fyller seg fort opp, og på full fart, har du kun 1,6 sekunder buffer tilgjengelig. Det er lite i disse dager, men du trenger naturligvis ikke bruke den hastigheten alltid. Setter du ned skuddtakten, tar det lenger tid å fylle bufferen.
Bildestabilisatoren i kameraet skal kompensere for inntil 8 trinn, som er meget imponerende. De oppgir ikke noe mer med stabilisator i objektivet, så det begynner kanskje å bli overflødig annet enn på lange brennvidder. Det vil jo spare både kostnader, plass og mekanikk som kan feile i framtida.
Video
Videofunksjonen er også ganske imponerende. Du kan ta opp i 4k/120p, men da med pikselbinning, som gir noe lavere bildekvalitet. Skal du ha høyeste bildekvalitet går ned til svært respektable 4k/60p som er en oversampling fra et 6K signal. Begge er i full bredde. Det er støtte for 4:2:2 10 bit, eller raw ut til ekstern opptaker.
Det er utrolig spennende at Sony har fått til dette i et kamera for vanlig bruk. Vi har ønsket oss dette i mange år, men det har sett ut som problemene som introduseres var større enn produsentene kunne akseptere. Men som så ofte før, klarer smarte hoder å overkomme de fleste slike problemer, og nå er altså det første vanlige kameraet med global lukker på vei.
Og som med annen ny teknologi, vil den bli enda bedre med mer forskning og utvikling, så det vi ser av utfordringer i dag, er der kanskje ikke lenger om noen få år.
Med A9 III legger Sony lista ganske høyt for andre produsenter, kanskje særlig Nikon og Canon, og vi gleder oss umåtelig til å se når og hvordan de svarer på dette.
Kameraet er ventet i salg i første kvartal neste år, og prisen er 85 990,-
Sony har også introdusert et nytt 300mm f/2.8 GM OSS.
_______________________________________
Her finner du kameraet i nettbutikken.
Det er vel fortsatt avhengig av hvor lang tid blitsen bruker for å gi deg så mye lys du trenger?
Fant en tabell som sier at Canon 600EX f.eks. lyser i 1/2800 sek for å gi 1/4 av full styrke, mens lyset varer i ca. 1/890 sek ved full effekt.