Utstilling
Innholdet i denne artiklen er ikke redaksjonelt

Italiensk foto i Tromsø

Hvor mange italienske fotografer kjenner du til? Gjennom en utstilling på Perspektivet Museum i vinter, kan du stifte bekjentskap med to av dem: Gianni Berengo Gardin og Piergiorgio Branzi. Og Perspektivet ønsker å gjøre italiensk foto mer kjent i Norden.
Mens italiensk film gjennom store deler av forrige århundre har blitt genierklært og fått kultstatus, så har italiensk seriøs fotografi havnet i skyggen. Dette har Perspektivet Museum i Tromsø tenkt å gjøre noe med. De starter friskt ut med en fotoutstilling av to «grand old men». Gianni Berengo Gardin og Piergiorgio Branzi er begge godt oppe i 80-årene - og still going som aktive fotografer.

Museet har som målsetting å gjøre italiensk fotografi mer kjent i Norden. Bildene på veggene lengst nord i Storgata i Tromsø er fra perioden 1950-1970. De skal senere på vandreutstilling i våre naboland.

Dokumentarister
Gardin og Branzi startet sine karrierer på 1950-tallet, påvirket av samtidens pionerer innen den dokumentariske sjangeren. Mens du sikkert kjenner dusinvis av amerikanske, engelske og franske fotografer, så er sjansen stor for at du ikke har hørt om disse to. Og det til tross for at de begge har lange merittlister i form av priser, bokutgivelser og utstillinger. I 1994 var begge eksempelvis representert i en utstilling ved Guggenheim Museum i New York, som to av det tjuende århundrets store mestere. Alt dette til tross: Nå stilles deres arbeider ut for første gang i Skandinavia.

Gardin
Gianni Berengo Gardin startet sin fotokarriere med å ta bilder fra luftfart til ulike magasiner. Påvirket av Cornell Capa (broren til Robert) fikk unge Gianni innsyn i noen av verdens største amerikanske fotografer (mange av dem kom riktignok fra Øst-Europa). Dette ble starten på hans fotografiske utdannelse og lidenskap for dokumentarisk foto.

Motivmessig er det et vidt spenn i Berengo Gardins bilder av Italia: kvinner i alle aldre og sosiale sammenhenger, religiøse seremonier, folkeliv på landsbygda og på byenes åpne piazzaer, sigøynere, datidens mentalsykehus, opprør og demonstrasjoner. Selv i hans vakkert komponerte landskapsmotiver er det nesten alltid mennesker til stede. Gianni Berengo Gardins fotografier røper en utforskende personlighet med et ekstraordinært blikk for alt menneskelig.

Branzi
Også Piergiorgio Branzi startet sin karriere på 50-tallet, influert av Henri Cartier-Bresson, en av fotojournalismens store pionerer. Branzi er utdannet innen klassisk kultur og historie, og tydelig påvirket av den figurative tradisjonen med utspring i Toscana-renessansen. Mot slutten av 1950-tallet avbrøt han sine juridiske studier for å vie seg til fotografi og journalistikk. Piergiogio Branzi er også kjent som en dyktig skribent og forfatter, blant annet gjennom sine populære reisedagbøker.

Fra midt på 60-tallet og de påfølgende nesten 30 årene, ble kamera liggende på hylla. Han forsøkte seg i stedet på andre visuelle uttrykk gjennom maleri og grafikk. Selv sier han om denne tiden: ”Jeg sluttet å fotografere. Jeg hadde ingen ting å fortelle med fotografiet.”
I de senere årene har Branzi også utforsket mulighetene innen digitalt fotografi, og er fremdeles aktiv som fotograf, fremdeles med et lyrisk-realistisk blikk på sine nære omgivelser.

Utstillingen er produsert av institusjonen FORMA, Milano, i samarbeid med PERSPEKTIVET MUSEUM, Tromsø og støttes av Det Italienske kulturinstitutt i Oslo. Instituttets direktør Luca Di Vito foretok den formelle åpningen av utstillingen i Tromsø.
(c) Gianni Berengo Gardin -
(c) Gianni Berengo Gardin
(c) Gianni Berengo Gardin -
(c) Gianni Berengo Gardin
(c) Gianni Berengo Gardin -
(c) Gianni Berengo Gardin

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu