- Jeg har funnet ut at det bor veldig mye i bildefilene fra en iPhone, og at det spartanske utstyret ikke setter noen begrensninger på den kreative utfoldelsen. Jeg har det rett og slett mye morsommere når jeg fotograferer på denne måten enn jeg hadde da jeg hadde fotobag'en full av utstyr, forteller Thore Alnes.
Alnes startet karrieren i mørkerommet i en lokalavis i tenårene. Siden fulgte arbeid på desk og i dag jobber han som vaktsjef i Drammens Tidende. I en periode jobbet han også som fotosjef i Dagsavisen og var med på digitaliseringen av fotobransjen. Alnes opplevde at han ble veldig opptatt av utstyrsutviklingen.
- Til slutt ble jeg så lei fokuset på megapixler, fargerom, photoshop og utstyr at jeg mistet helt gløden for selve fotograferingen.
Prosjektet Byen jeg bor i er et resultat av dette. Alnes begynte å fotografere med en iPhone 3gs og ble fascinert av mulighetene.
- Etterhvert som jeg fotograferte, oppdaget jeg at den taklet et utrolig spekter av lysforhold og motiver. Dette fikk meg til å tenke mer på motivet og mindre på utstyret. Og det var en veldig befriende følelse. Jeg kunne glemme objektiver, blitzer, megapixler og andre forstyrrende elementer - og bare konsentrere meg om å finne motiver, sier han og legger til:
- Jeg fant rett og slett tilbake til grunnen til at jeg startet med fotografering - jeg ville lage bilder som fikk folk til å stoppe litt opp og som fremkalte en reaksjon.
Portrett av Drammen
Prosjektet er et portrett av Drammen - byen der Alnes har bodd i 40 år. Men det er omgivelsene som står i fokus, og ikke menneskene. Faktisk er det ikke et eneste menneske i bildene.
- Grunnen til det er at jeg ville fokusere på alt som omgir menneskene i Drammen - ikke på innbyggerne. I tillegg ville jeg prøve å finne detaljene - en utsmykning, en særpreget dør eller en bygning. Jeg forsøkte også å finne det vakre i det trivielle, som linjene i betongen under motorveibrua eller brusteinen på torget. Jeg forsøkte rett og slett å finne tingene som gjør at drammenserne er glade og stolte over byen sin. Samtidig forsøkte jeg å finne småtingene som man ikke legger merke til når man haster forbi, sier han og legger til at han har oppdaget ting han aldri har lagt merke til før.
Bildene har blitt til på vei til steder og under vandringer i byen og naturen som utgjør Drammen kommune.
- Ofte har jeg bare stoppet opp og kikket meg rundt. Det er utrolig hva som finnes av motiver når man stopper opp noen minutter og bare bruker øynene.
Begrensninger
Alnes har gitt seg selv en rekke begrensninger når han har fotografert. Kvadratiske bilder, naturlig lys og ingen etterbehandling utenfor telefonen er noen av dem. I tillegg skulle alle bildene taes innenfor Drammens kommunegrense.
- Jeg valgte et kvadratisk format fordi jeg er opptatt av linjer, symmetri og å bryte en del etablerte "foto-regler". Jeg synes det er befriende å plassere ting midt i bildet, eller la horisonten dele bildet midt på. Jeg synes ofte det skaper spenning og kontrast i bildene. I tillegg synes jeg ofte at det kvadratiske bildet krever mer av komposisjonen. Alle disse begrensningene satte jeg for å utfordre meg selv til å bruke øynene og hodet når jeg fotograferer.
Drømmer om en vegg
Hittil har deler av bildeserien blitt publisert i en reportasje i Drammens Tidende og vært vist på en endagsutstilling. Men Alnes fortsetter å fotografere, og i fremtiden håper han å få vist bildene på en større utstilling, gjerne i stort format.
- Drømmen er vel egentlig at noen bare skal komme og si: "Jeg har en vegg til deg - kan du fylle den?" Om det er et privathjem, et venteværelse på legekontoret eller et galleri er ikke så viktig. Som fotograf vil jeg selvsagt bare at bildene mine blir sett og at de kan gi den som ser bildene noe.
Se flere av Thore Alnes sine bilder på thorealnes.com
Har du et interessant fotoprosjekt på gang? Da vil vi gjerne høre fra deg! Kontakt oss på desk(a)foto.no og merk e-posten Mitt prosjekt.
Alnes startet karrieren i mørkerommet i en lokalavis i tenårene. Siden fulgte arbeid på desk og i dag jobber han som vaktsjef i Drammens Tidende. I en periode jobbet han også som fotosjef i Dagsavisen og var med på digitaliseringen av fotobransjen. Alnes opplevde at han ble veldig opptatt av utstyrsutviklingen.
- Til slutt ble jeg så lei fokuset på megapixler, fargerom, photoshop og utstyr at jeg mistet helt gløden for selve fotograferingen.
Prosjektet Byen jeg bor i er et resultat av dette. Alnes begynte å fotografere med en iPhone 3gs og ble fascinert av mulighetene.
- Etterhvert som jeg fotograferte, oppdaget jeg at den taklet et utrolig spekter av lysforhold og motiver. Dette fikk meg til å tenke mer på motivet og mindre på utstyret. Og det var en veldig befriende følelse. Jeg kunne glemme objektiver, blitzer, megapixler og andre forstyrrende elementer - og bare konsentrere meg om å finne motiver, sier han og legger til:
- Jeg fant rett og slett tilbake til grunnen til at jeg startet med fotografering - jeg ville lage bilder som fikk folk til å stoppe litt opp og som fremkalte en reaksjon.
Portrett av Drammen
Prosjektet er et portrett av Drammen - byen der Alnes har bodd i 40 år. Men det er omgivelsene som står i fokus, og ikke menneskene. Faktisk er det ikke et eneste menneske i bildene.
- Grunnen til det er at jeg ville fokusere på alt som omgir menneskene i Drammen - ikke på innbyggerne. I tillegg ville jeg prøve å finne detaljene - en utsmykning, en særpreget dør eller en bygning. Jeg forsøkte også å finne det vakre i det trivielle, som linjene i betongen under motorveibrua eller brusteinen på torget. Jeg forsøkte rett og slett å finne tingene som gjør at drammenserne er glade og stolte over byen sin. Samtidig forsøkte jeg å finne småtingene som man ikke legger merke til når man haster forbi, sier han og legger til at han har oppdaget ting han aldri har lagt merke til før.
Bildene har blitt til på vei til steder og under vandringer i byen og naturen som utgjør Drammen kommune.
- Ofte har jeg bare stoppet opp og kikket meg rundt. Det er utrolig hva som finnes av motiver når man stopper opp noen minutter og bare bruker øynene.
Begrensninger
Alnes har gitt seg selv en rekke begrensninger når han har fotografert. Kvadratiske bilder, naturlig lys og ingen etterbehandling utenfor telefonen er noen av dem. I tillegg skulle alle bildene taes innenfor Drammens kommunegrense.
- Jeg valgte et kvadratisk format fordi jeg er opptatt av linjer, symmetri og å bryte en del etablerte "foto-regler". Jeg synes det er befriende å plassere ting midt i bildet, eller la horisonten dele bildet midt på. Jeg synes ofte det skaper spenning og kontrast i bildene. I tillegg synes jeg ofte at det kvadratiske bildet krever mer av komposisjonen. Alle disse begrensningene satte jeg for å utfordre meg selv til å bruke øynene og hodet når jeg fotograferer.
Drømmer om en vegg
Hittil har deler av bildeserien blitt publisert i en reportasje i Drammens Tidende og vært vist på en endagsutstilling. Men Alnes fortsetter å fotografere, og i fremtiden håper han å få vist bildene på en større utstilling, gjerne i stort format.
- Drømmen er vel egentlig at noen bare skal komme og si: "Jeg har en vegg til deg - kan du fylle den?" Om det er et privathjem, et venteværelse på legekontoret eller et galleri er ikke så viktig. Som fotograf vil jeg selvsagt bare at bildene mine blir sett og at de kan gi den som ser bildene noe.
Se flere av Thore Alnes sine bilder på thorealnes.com
Har du et interessant fotoprosjekt på gang? Da vil vi gjerne høre fra deg! Kontakt oss på desk(a)foto.no og merk e-posten Mitt prosjekt.
Kapellet
Thore Alnes
Nærbutikken
Thore Alnes
Fargerikt fellesskap
Thore Alnes
Det er selvsagt motivet, komp. og kreativiteten som er interessant som oftest, men det hjelper om kvaliteten er god. Dessuten er det mange teknikaliteter som er nærmest umulig med et iphone kamera feks, bla et virkemiddel som ytters begrenset dybdeskarphetspunkt. Det er ikke interessant å etterarbeide bilder istykker. Da synes jeg man heller man bør bruke andre uttrykksformer sim feks blyant/maling.. Alt med måte
Underholdningsverdien til ett bilde bestemmes ikke av hva slags kamera/utstyr du bruker.
Høy teknisk kvalitet i ett bilde gjør det ikke mer interessant i mine øyne.
Men "artig" å se slikt er det jo! Bare en tar hensyn til forutsetningene så har jo alskens prosjekter, det være seg med nesten hvilke som helst slags kameraer, en egenverdi!
Kan f.eks. godt tenke meg et prosjekt med Polaroid-kamera, når dette nå også blir digitalt...
Hvis slike prosjekter fremmer kreativiteten, så hvorfor ikke? Alle går jo i perioder lei av "utstyrsjaget/megapixelracet", men tror nok de fleste med en genuin interesse for foto etterhvert faller tilbake på å iallefall benytte seg av minst ett "skikkelig kamera"!
Ellers så ser jeg f.eks. ikke på iPhone som et fullverdig kameraprodukt, ihvertfall ikke ennå.
Greit nok for publisering i blogger/div. netteforum osv., men ikke for "seriøs" fotografering....., misforstå meg rett!
PS!
Har selv ikke brukt iPhone, men kunn sett/fått presentert hva andre "får til", og er som sagt ikke imponert.....
Men iphonen har en begrensning i kvalitet på bildene. og man kan med et enkelt kamera og en fast-linse ta mye bedre bilder, men like kreative og motiv-bejaende.
Det handler egentlig bare om å være kreativ og fokusere på uttrykk, komposisjoner, farger ogsv, ikke henge seg opp i og tro at masse fancy utstyr gjør deg til en flink fotograf. Til det har vi daglige mange (skrekk)-eksempler på...
Jeg har selv hatt et lignende fotoprosjekt siden jeg fikk min iPhone i 2010.
Jeg har kalt prosjektet mitt PhotoStunt og jeg har kun benyttet iPhone til å ta bilder foruten 2 blogposter. Bloggen finnes på http://photostunt.blogspot.com og består av godt over 400 bilder totalt. Jag hadde en lang pause, men har hatt bloggen http://photostunt.tumblr.com en stund men har gjenopplivet min opprinnelige blogspot blogg igjen.
Da jeg så hvor enkelt og samtidig hvor proffe bilder man kunne lage med iPhonen satte jeg igang prosjektet med telefonen og noen iPhone apper!
Resten er historie, se bloggen for bildene mine!
Fortsett det fine arbeidet og takk til foto.no for artikkelen om deg!
Mvh
GlennVU