Erik Jansen

Erik Jansen har hatt en rekke stillinger innen internasjonal industri. Nå vier han mesteparten av tiden sin til foto. Med suksess.
Hvor lenge har du vært medlem av foto.no?

- Jeg har vært medlem siden 2006, etter å ha tatt opp fotografering igjen etter langt opphold, nå med digitalt utstyr.

Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?

- Tidlig på 70-tallet kjøpte jeg en utmerket Nikkormat og meldte meg inn i Studentenes Kameraklubb i Trondheim. Det var først og fremst svart/hvitt som gjaldt, og etter hvert innredet jeg eget mørkerom. Den gang var det ingen Foto.no hvor man kan teste reaksjoner på bilder og få kommentarer, så mitt alternativ var klubben samt publisering i Fotografi og svenske Foto. Deltagelse i fotokonkurranser ga også god tilbakemelding.

- Senere ble jeg medlem av Porsgrunn Fotoklubb og deretter Oslo Kameraklubb. I 1977 ble det i Oslo Kamera Klubbs regi arrangert en fotoutstilling i Stenersenmuseet, hvor flere av mine bilder ble utstilt. Så ble det en periode hvor tiden ikke strakk til for fotografering.

- Kjøp av digitalt kamera og Foto.no satte meg på sporet igjen, og i 2008 ble jeg fotograf på heltid.

- Det viktigste for meg var å finne anvendelse for det jeg var opptatt av, så jeg forsøkte å finne kanaler innen interiørdesign og interiørbutikker. Dermed ble det store bilder som ble min greie.

Du har i en årrekke jobbet innen internasjonal industri før du satset på foto som yrke. Kan du fortelle litt om denne overgangen og hvordan du trives med det?

- I god tid før normal pensjonsalder ga det seg en anledning til å prioritere annerledes. Jeg bestemte meg for å vie hoveddelen av min tid til fotografering. I 2008 startet jeg et enkeltpersonforetak og ble fotograf på heltid.

- Det ble en stor overgang fra mye reise- og møteaktivitet over hele Europa, til hjemmekontor og naturen som arbeidsplass. Faktisk har det vært ganske vellykket, og jeg stortrives!

Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?

- Jeg er en langsom fotograf, som aldri har vært opptatt av drøssevis av bilder per sekund, følgefokus eller ultrahurtige minnekort. Hvis jeg må velge kategori så er jeg vel en landskapsfotograf. Men det jeg først og fremst ønsker å oppnå er en kombinasjon av elementer i komposisjon som blir tiltalende, interessant eller tankevekkende.

- For meg er foto stadig først og fremst svart/hvitt. Jeg blir utrolig betatt av å besøke Dag Hol i hans atelier og se hvordan han maler lys i kjempeformat.
Jeg kunne muligens tilstrebe slikt lys i Photoshop, men det ville bli fullstendig fake. Fargene tilhører malerne.

Hva inspirerer deg som fotograf?

- Billedkunst generelt. Jeg er medlem av Lions Club Nordstrand. Klubben arrangerer i november sin 35. årlige Kunstutstilling, og jeg har hatt gleden av å være med på å forberede og gjennomføre nesten 30 av disse. Det har gitt meg et verdifullt kontaktnett blant kunstnere og gallerier, og har kanskje vært min viktigste inspirasjonskilde.

- Jeg har faktisk et kontaktnett innen musikk også, selv om min egen utøvelse har vært beskjeden. Men musikk betyr mye for meg og kan gi bilder.
Forsåvidt også bøker, jeg leser mye. Når jeg ser film, ser jeg ofte stillbilder.

- Det som kanskje har inspirert meg mest i mitt nye liv som fotograf er ny kunnskap. Store format stiller bestemte krav til filer og bearbeiding, og her vil jeg framheve at samarbeidet med Helge Hovland i Studio Technika har vært utrolig givende.

- Sist men ikke minst inspirerer tilbakemeldinger på mine bilder meg til stadig nye forsøk.

Hvilke fotografer inspirerer deg?

- Henri Cartier-Bresson, Ansel Adams, Bill Brandt, Dorothea Lange, Elliot Erwitt, Tom Sandberg.

- Av foto.no-medlemmer kunne jeg nevne mange, men den aller største er Arne Strømme. Det var fint i den tiden han var aktiv med bilder og kommentarer. Og hvor er det blitt av Ivar Bjørndalsbakke?

Kan du fortelle litt om hvilke grep du har tatt for å komme der du er i dag, spesielt med tanke på at du i dag livnærer deg som fotograf?

- Jeg har alltid lest alt jeg kan komme over om fotografering, så innen komposisjon, eksponering, lyssetting etc. synes jeg at jeg hadde bra bakgrunn til å begynne på nytt spor. Jeg var utdannelsesmessig langt bedre rustet for mine tidligere arbeidsoppgaver, men i arbeidslivet har jeg møtt og lært å kjenne mange med tynn bakgrunn som var mye dyktigere enn meg.

-Et område jeg virkelig har satt meg inn i de siste årene er Photoshop.
Der finnes gode bøker av Martin Evening, Matt Kloskowski og andre.
At jeg har hatt mulighet for å se resultatene i fysiske kopier og til å sammenligne egne ting med store fotografers bilder når jeg henter bildene mine hos Helge har vært viktig læring. Det har brakt meg videre.

Hvilke ambisjoner har du som fotograf?

- Jeg må vel tilstå at anerkjennelse er viktig, særlig hvis anerkjennelse kan hjelpe meg til at jeg uten videre gis prioritet (av meg selv og andre)
til å bruke enda mer tid på fotografering.

Hvor mye tid bruker du på å fotografere?

- Altfor lite. Jeg plages ofte av fotosperre.

Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?

- Ja, men ikke konkrete nok til at jeg vil snakke om det på nett. Jeg ønsker meg vel en utstilling, men er ikke helt klar ennå.

Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret fotoprosjekt (eller bilde) fra ide til ferdig resultat?

- Det prosjektet jeg er mest stolt av endte som et 9 meter bredt foto på fotopapir på veggen i gourmetrestauranten Argent i Operaen.

- Restauranten har en elegant fargetander profil med mye marmor, betong og rustfritt stål. Jeg hadde levert et bilde i ankomstsalongen, og det førte videre til et ønske om et bilde i samme stil og toner, som skulle pryde et stort nakent felt over vinduene,

- Temaet var skyer. I løpet av et halvt år tok jeg mer enn 1000 eksponeringer av skyer. Skyer er ikke alltid spektakulære, faktisk svært sjelden.

- Alle bildene ble tatt på stativ, alltid med sideveis forskyvning.
Dette for å få nok pixler til den store bredden. Photoshop Photomerge i Bridge var verktøyet jeg forberedte meg på å bruke.

- Jeg endte med en serie sideveis eksponeringer fra den Italienske Riviera. Eksponeringer som kun inneholder luft og vann, hvor vann står for tegningene. Bildet ble montert på 3 stk 3 meter brede aluminiumsplater som ble skråskjært i toppen for å tilpasses taket.

Hva mener du er et godt fotografi?

-Et vanskelig spørsmål jeg ofte stiller meg selv.

-Svaret blir som regel at bildet må vekke følelse eller interesse, kanskje det beveger noe, det kan være tiltalende, det kan innholde en tankevekkende historie. Ikke nødvendigvis alt på en gang. Men komposisjonen må stemme, alternativt at poenget er at den ikke gjør det. Vrient, hadde jeg hatt et klart svar hadde jeg sikkert laget flere og bedre bilder.

Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?

- Fra min første Nikkormat har jeg alltid brukt Nikon. Jeg holder meg godt oppdatert, og var vel av de første som mottok D800E. Den er helt ideell til mitt bruk. Men jeg bruker også F5 og F100 av og til. Jeg har en god filmscanner, og store print fra digitalisert TriX får et tiltalende særpreg.

Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?

- Jeg bruker mye tid sammen med Mac og Photoshop. Jeg var glad i analogt mørkerom, men det digitale er langt behageligere og gir så vanvittig mange muligheter at det gjelder å være edruelig. Til «kreative ytringer», som betyr mest for meg, kunne jeg kanskje klart meg med analoge opptak. Men andre betalte oppdrag ville jeg ikke påta meg uten digitalt kamera, først og fremst av hensyn til tidsforbuk.

Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?

- Det bildet som jeg er mest fornøyd med er vel Nuvoloso i Argent, mest fordi jeg klarte de tekniske utfordringene, at det er utrolig moro å kunne få anledning til å produsere et så stort bilde, og ikke minst for at det henger på et sted hvor så mange kan se det.

- Jeg har kommentert mange bilder av Operaen på Foto.no, og har ofte tenkt at jeg må jo ta en tur å prøve selv. Det har ikke blitt mye av det, men i mellomtiden er det en god følelse å ha cirka 12 kvadratmeter bilde på innsiden.

Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?

-Bildene viser jo at jeg arbeider mest i svart/hvitt. Kontrast og tonevariasjon gjør svart/hvitt spennende, og bildene 2, 9 og 18 viser ulike veivalg og muligheter. For ikke å bli helt fargeløs ble det med et par fargebilder.

Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?

- Så absolutt! Uten Bildekritikken hadde jeg kanskje aldri tatt fatt på det jeg nå driver med. Det har alltid vært en problemstilling at familie og venner ikke har gitt ønsket respons på mine kreative ytringer, men stadig etterspurt bilder av seg selv, ferieminner etc.

- Respons og kommentarer på foto.no var en kjærkommen erstatning av langt mer tidkrevende og mer indirekte respons fra tidsskrifter og konkurranser.

Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?

- Jeg har først og fremst et forhold til Bildekritikken, og har fulgt en del av trådene på dette, og vil helst ikke starte en ny. Nettstedet hadde kanskje bare ganske enkelt et bedre livsgrunnlag i en tidligere fase av fenomenet sosiale medier.

- Jeg føler det derfor som litt bakstreversk å ta opp ting «som var bedre før», fordi de kanskje ikke virker i dag:

Det har vært mye fokus på innhold og seriøsitet i kommentarene.
Jeg tror spontanitet er viktigere, og ville myke opp reglene.

Et uhøytidelig konkurransemoment ville anspore. Hvorfor ikke
gjeninnføre antatt-ordningen?

Gruppedeling etter brukernes egen oppfatning av dyktighet forsto jeg aldri motiveringen for, og opplever den ikke som vellykket. Hvis gruppedeling anses nødvendig tror jeg at bildetema ville være en bedre basis.

Erik Jansens hjemmeside
Erik Jansen - 1. Nuvoloso
1. Nuvoloso
Erik Jansen
Erik Jansen - 2. Dans
2. Dans
Erik Jansen
Erik Jansen - 3. Spor
3. Spor
Erik Jansen
Erik Jansen - 4. Tre
4. Tre
Erik Jansen
Erik Jansen - 5.
5.
Erik Jansen
Erik Jansen - 6. Yggdrasil
6. Yggdrasil
Erik Jansen
Erik Jansen - 7. Autumn Cafe
7. Autumn Cafe
Erik Jansen
Erik Jansen - 8. Påskeføyke
8. Påskeføyke
Erik Jansen
Erik Jansen - 9. Skygge
9. Skygge
Erik Jansen
Erik Jansen - 10. Skyggestudie
10. Skyggestudie
Erik Jansen

Brukere Brukere:
Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Erik J.
Veldig hyggelig!
19.5.2012
Roger H.
Dette var interessant og flott brukerportrett. Nå vet jeg litt mer om fotografen bak disse gode bildene. Må nok komme meg en tur i operaen for å se på skyene dine. Har sett på hjemmesiden din nå, veldig bra.
19.5.2012
Ulv S.
Et brukerportrett med fotografier av, i mine øyne, meget høy klasse....også interessant lesning....en verdig fotograf å portrettere.
19.5.2012
Erik J.
Takk, hyggelig med respons, det er det som motiverer meg mest! Erik
18.5.2012
Ivan H.
gratulere med flott brukerportrett, Erik! Synes det var interessant lesning :)
18.5.2012
Erlend L.
Dette var bilder etter min smak. Veldig bra og inspirerende bilder.
18.5.2012
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu