Renato Manzi (1952) er fra Napoli i Italia, men flyttet til Norge i 1977 for å jobbe som musiker. Han gikk på fotolinjen på skolen i Italia, i 1989 tok han kurs i profesjonell fotografi på anerkjente New York Institute of Photography og i 2007 studerte han ved Bilder Nordic School of Photography. Han har jobbet for Miss Norway Agency siden 1990 og samarbeidet med en rekke modellbyråer. Manzi har de senere årene blitt stilt ut en rekke ganger, inkludert 3 separatutstillinger. Den siste på Fotografiens hus i juni 2010. Han har vært medlem på foto.no siden 2004.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Mitt føste kamera kjøpt jeg i 1972, en Nikon F Photomic og mørkerom var på plass nesten med en gang etter at jeg hadde skutt de første 5-6 filmene.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Jeg beskriver ikke meg selv som fotograf, men som en maler som bruker kamera i stedet for pensel. Jeg er veldig fasinert av de gamle mesterne som Caravaggio, som er min absolutte favoritt.
- Derfor er jeg heller ikke noe særlig inspirert av andre fotografer, men jeg ble kjempeimponert etter et besøk hjemme hos selveste Odd Nerdrum i hans atelier. Det var en opplevelse uten like.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Portretter er min favorittform for fotografi og min ambisjon er å finne The Ultimate Face
til å lage det perfekte portrett som vil kommunisere tusen ord med bare et blikk, et slags Mona Lisa som kan leses tvers gjennom og forteller alle følelser og hemmeligheter.
- I mange år har jeg forsøkt å oppnå akkurat det, med ganske bra resultater, men det har alltid vært det lille som har manglet. Det lille ekstra som du kan finne i den vanlige mann i gaten og ikke nødvendighvis i en Hollywood-stjerne eller en kongelig person.
Selv om du sier du ikke blir inspirert av fotografer, så må det vel være noen som inspirerer deg?
- I 2005 i Praha hadde jeg den glede av å besøke en utstilling av Jan Saudek. Dette ga meg et kjempekick. Det var en stor utstilling med mange utrolige bilder som appellerte til meg i stor grad. Det var provoserende, forførende og fasinerende som en djevel. Det var en symfoni for mine øyne.
- Andre favoriter er Sally Mann, Jeanloup Sieff og Robert Mapplethorpe.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Jeg bruker faktisk ikke mye tid på selve fotograferingen. Planleggning er det som tar mest tid, og også redigeringen. Alle mine bilder er fotografert på forhånd inne i hodet mitt og i drømmene mine. Så er det bare å finne riktige modeller, location og bakgrunn, alt av rekvisitter, planleggning av belysning og da er det bare å klikke og håpe på det beste.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Mitt evige og livslange fotoprosjekt er Nightmares & Fairytales. Dette har allerede fulgt meg i noen år, og er bilder som representerer mine drømmer og mareritt.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med dette fotoprosjektet?
- Jeg bruker mye tid på eksperimentering med lysetting og ofte ute for å ta bilder av locations.
Jeg forsøker å finne motiver å bruke som bakgrunn og på layers i Photoshop. Jeg har noen store arkiver med slike motiver.
- Ofte fisker jeg også opp mine gamle dias fra 30 år tilbake og gir nytt liv til dem eller bruker elementer til nye prosjekter.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Utstyr er veldig relativt. I dag kan vi få utrolige resultater med for eksempel gamle Kodak Instamatic eller hjemmelaget pinhole-kamera. Jeg har noen ganger til og med brukt en skoeske med et gammelt Shneider objektiv fra føstørrelseapparat.
- Ellers bruker jeg min Hasselblad C500 fra 72 og Digital NikonD700 med alle mine gamle Nikon-objektiver som er mye bedre enn de nyeste plastikk-objektivene. Mange av dem har manuell fokus, men jeg er ingen action-fotograf, så de passer meg utmerket. De har en kvalitet vi bare kan drømme om i dag!!
Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- Jeg ble venn med den digitale verdenen ganske sent i min fotokarriere. Jeg var skeptisk til å begynne med, men har etter hvert blitt en ivrig bruker av Photoshop. Jeg fant veldig fort ut at det som tok flere timer å jobbe frem i et mørkerom, kunne jeg få til med et par tastetrykk i Photoshop.
- Men jeg har ikke gitt opp den magiske analoge verdenen med mørkerommet. Så når et speseilt oppdrag krever det lille ekstra av magi, nøler jeg ikke med å bytte til analogt.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd?
- Jeg har ingen favoritter blant mine bilder. Jeg elsker alle like mye. De er mine barn og alle elsker sine barn like mye. Hvert eneste bilde er en utfordring, en opplevelse og en drøm
som er realisert.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt å vise i dette brukerportrettet?
- Det er en liten del fra min serie Nightmares & Fairytales I og II. Det er bilder som representerer meg. Det er et ekstrakt av meg selv, all min frykt, mine svakheter, gleder og drømmer. Det er den Peter Pan som bor i meg som har klart å få mine visjoner på papir eller canvas. Jeg liker å la mine bilder snakke for meg og de som ser på dem, tolke dem.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Jeg pleier ofte å presentere mine bilder på foto.no og forskjellige forum i Europa og USA. Og det er meget interessant å konfrontere reaksjoner på hvert eneste bilde. Det er mer et eksperiment for meg, enn en måte å bli bedre fotograf på. Jeg lar meg ikke påvirke av kritikk eller forslag. Og av samme grunn gir jeg sjeldent kritikk eller forslag til andre fotografer. Jeg har alltid vært ganske sta når det gjelder bildene mine: "My Way or No Way
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Ikke mye å si om det! Dere har gjort en meget bra jobb i mange år. Fortsett med det!!
Renato Manzis hjemmeside
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Mitt føste kamera kjøpt jeg i 1972, en Nikon F Photomic og mørkerom var på plass nesten med en gang etter at jeg hadde skutt de første 5-6 filmene.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Jeg beskriver ikke meg selv som fotograf, men som en maler som bruker kamera i stedet for pensel. Jeg er veldig fasinert av de gamle mesterne som Caravaggio, som er min absolutte favoritt.
- Derfor er jeg heller ikke noe særlig inspirert av andre fotografer, men jeg ble kjempeimponert etter et besøk hjemme hos selveste Odd Nerdrum i hans atelier. Det var en opplevelse uten like.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Portretter er min favorittform for fotografi og min ambisjon er å finne The Ultimate Face
til å lage det perfekte portrett som vil kommunisere tusen ord med bare et blikk, et slags Mona Lisa som kan leses tvers gjennom og forteller alle følelser og hemmeligheter.
- I mange år har jeg forsøkt å oppnå akkurat det, med ganske bra resultater, men det har alltid vært det lille som har manglet. Det lille ekstra som du kan finne i den vanlige mann i gaten og ikke nødvendighvis i en Hollywood-stjerne eller en kongelig person.
Selv om du sier du ikke blir inspirert av fotografer, så må det vel være noen som inspirerer deg?
- I 2005 i Praha hadde jeg den glede av å besøke en utstilling av Jan Saudek. Dette ga meg et kjempekick. Det var en stor utstilling med mange utrolige bilder som appellerte til meg i stor grad. Det var provoserende, forførende og fasinerende som en djevel. Det var en symfoni for mine øyne.
- Andre favoriter er Sally Mann, Jeanloup Sieff og Robert Mapplethorpe.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Jeg bruker faktisk ikke mye tid på selve fotograferingen. Planleggning er det som tar mest tid, og også redigeringen. Alle mine bilder er fotografert på forhånd inne i hodet mitt og i drømmene mine. Så er det bare å finne riktige modeller, location og bakgrunn, alt av rekvisitter, planleggning av belysning og da er det bare å klikke og håpe på det beste.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Mitt evige og livslange fotoprosjekt er Nightmares & Fairytales. Dette har allerede fulgt meg i noen år, og er bilder som representerer mine drømmer og mareritt.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med dette fotoprosjektet?
- Jeg bruker mye tid på eksperimentering med lysetting og ofte ute for å ta bilder av locations.
Jeg forsøker å finne motiver å bruke som bakgrunn og på layers i Photoshop. Jeg har noen store arkiver med slike motiver.
- Ofte fisker jeg også opp mine gamle dias fra 30 år tilbake og gir nytt liv til dem eller bruker elementer til nye prosjekter.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Utstyr er veldig relativt. I dag kan vi få utrolige resultater med for eksempel gamle Kodak Instamatic eller hjemmelaget pinhole-kamera. Jeg har noen ganger til og med brukt en skoeske med et gammelt Shneider objektiv fra føstørrelseapparat.
- Ellers bruker jeg min Hasselblad C500 fra 72 og Digital NikonD700 med alle mine gamle Nikon-objektiver som er mye bedre enn de nyeste plastikk-objektivene. Mange av dem har manuell fokus, men jeg er ingen action-fotograf, så de passer meg utmerket. De har en kvalitet vi bare kan drømme om i dag!!
Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- Jeg ble venn med den digitale verdenen ganske sent i min fotokarriere. Jeg var skeptisk til å begynne med, men har etter hvert blitt en ivrig bruker av Photoshop. Jeg fant veldig fort ut at det som tok flere timer å jobbe frem i et mørkerom, kunne jeg få til med et par tastetrykk i Photoshop.
- Men jeg har ikke gitt opp den magiske analoge verdenen med mørkerommet. Så når et speseilt oppdrag krever det lille ekstra av magi, nøler jeg ikke med å bytte til analogt.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd?
- Jeg har ingen favoritter blant mine bilder. Jeg elsker alle like mye. De er mine barn og alle elsker sine barn like mye. Hvert eneste bilde er en utfordring, en opplevelse og en drøm
som er realisert.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt å vise i dette brukerportrettet?
- Det er en liten del fra min serie Nightmares & Fairytales I og II. Det er bilder som representerer meg. Det er et ekstrakt av meg selv, all min frykt, mine svakheter, gleder og drømmer. Det er den Peter Pan som bor i meg som har klart å få mine visjoner på papir eller canvas. Jeg liker å la mine bilder snakke for meg og de som ser på dem, tolke dem.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Jeg pleier ofte å presentere mine bilder på foto.no og forskjellige forum i Europa og USA. Og det er meget interessant å konfrontere reaksjoner på hvert eneste bilde. Det er mer et eksperiment for meg, enn en måte å bli bedre fotograf på. Jeg lar meg ikke påvirke av kritikk eller forslag. Og av samme grunn gir jeg sjeldent kritikk eller forslag til andre fotografer. Jeg har alltid vært ganske sta når det gjelder bildene mine: "My Way or No Way
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Ikke mye å si om det! Dere har gjort en meget bra jobb i mange år. Fortsett med det!!
Renato Manzis hjemmeside
Arcangelo Ali
Renato Manzi
Cut
Renato Manzi
De syv dødssynder
Renato Manzi
Italia
Renato Manzi
Italians
Renato Manzi
La Pieta Tela
Renato Manzi
Odette & Odile
Renato Manzi
Oppstandelse
Renato Manzi
Tilgivelsen
Renato Manzi