Natur&Foto, som retter seg både mot nybegynnere og avanserte amatører, har etter bare 3 utgivelser et opplag på 11500. 3100 sendes ut til abonnenter, mens 7200 magasiner går ut i løssalg i Norge, Sverige og Danmark. Dette er en utvikling som har gått mye raskere enn stifterne av magasinet forventet. Godt salg, kombinert med mange dugnadstimer, har ført til god likviditet. Dette har også gitt Natur&Foto muligheten til å øke antall utgivelser for 2011 fra 4 til 5 nummer.
- Bak Natur&Foto står det en gjeng med ildsjeler som alle har jobbet på dugnad i halvannet år. Redaksjonen og eierne har vært med på flest mulig arrangementer og messer. Vi har også fått med oss en rekke personer fra naturfotomiljøet som alle har gjort en stor dugnadsinnsats. Det har vært veldig viktig for oss, da vi ønsker å vise bredden i naturfotografiet, forteller ansvarlig redaktør og naturfotograf Baard Næss til foto.no.
Magasinet har som mål å samle nordisk naturfoto, og ikke bare dem som ligger 14 dager i kamuflasje og venter på en bjørn.
- Vi vil også nå ut til dem som er på dagsturer hvor de fokuserer på små ting. Eller de som kjører sin egen greie, sin egen stil. Vi har også ekstremfoto som er en fast greie i magasinet. I neste nummer kan leserne møte en av verdens beste undervannsfotografer. Han er norsk, forteller Næss.
Sterk stab
Natur&Foto ble startet for å fremme nordisk naturfoto, og med et ønske om å gi naturfotografene et utstillingsvindu.
- Det fantes ikke et eneste nordisk naturfotomagasin med tips og råd til naturfotografen. Dette måtte vi gjøre noe med. Vi ville ta naturfotografene på alvor og lage et magasin som både nybegynneren og den proffe skulle føle seg hjemme i, forteller Næss.
Med i redaksjonen var 3 anerkjente naturfotografer: Kai Jensen, Tom Schandy og Baard Næss. De hentet også inn journalist og fotograf Trine Rasch-Olsen (som også frilanser for foto.no. red.anm.) og designeren Merci Abrahamsen.
- Sammen med designer Merci har vi kommet frem til en elegant og smakfull design, et design som er noe av varemerket til Natur&Foto. Abonnementsansvarlig har vi også hentet i egne rekker, Tone Jensen som er en av fire eiere. Tone er den første som møter våre lesere når de ønsker å tegne abonnement eller har andre spørsmål. Dette er en viktig rolle, da god kundeservice er helt avgjørende for å lykkes. En annen ting som også er viktig for oss, er å belyse naturfotografenes viktige rolle i samfunnet. Vi skal dokumentere arter, vise flott natur, være en bidragsyter for naturvern og samtidig ha det gøy med naturfotograferingen. Hvem som helst kan bli naturfotograf, vi er alle forskjellige og vi uttrykker oss forskjellig gjennom hver enkelt fotograf. Dette gjør det ekstra spennende.
Veien videre
I en pressemelding fra Natur&Foto lover de å fortsette videre på veien de har startet: Nemlig å lage Nordens beste naturfotomagasin, et høykvalitetsmagasin med utsøkt design og spennende innhold.
- Bladet skal ha matnyttig innhold, være lekkert satt opp, og by på inspirerende og varierende artikler. Designet skal fremheve bilder, ikke drepe de. Vi er opptatt av å ha bra trykkvalitet. Vi ønsker også å få med oss de fleste naturinteresserte fotografer på forskjellige nivåer. En spennende utfordring. Hvordan kan man tilfredsstille den profesjonelle fotografen og samtidig den rene amatør? Om en går gjennom magasinene så vil de fleste se at vi tenker en god miks. Det er viktig å få med alle. Vi forsøker å ha en journalistikk som de fleste forstår, forteller Baard Næss.
Nordic Nature Photo Contest
Natur&Foto har lansert Nordens største naturfotokonkurranse (Nordic Nature Photo Contest) med 400 000,- i premier. NNPC blir en årlig konkurranse, som følges opp med utstilling og årbok med bilder fra konkurransen. Natur&Foto ønsker gjennom NNPC å løfte frem de fantastiske naturbildene som fotograferes rundt i Norden hvert år. NNPC vil styrke Natur&Foto sin posisjon ytterligere. Les mer om konkurransen på http://www.nnpc.no
- Bak Natur&Foto står det en gjeng med ildsjeler som alle har jobbet på dugnad i halvannet år. Redaksjonen og eierne har vært med på flest mulig arrangementer og messer. Vi har også fått med oss en rekke personer fra naturfotomiljøet som alle har gjort en stor dugnadsinnsats. Det har vært veldig viktig for oss, da vi ønsker å vise bredden i naturfotografiet, forteller ansvarlig redaktør og naturfotograf Baard Næss til foto.no.
Magasinet har som mål å samle nordisk naturfoto, og ikke bare dem som ligger 14 dager i kamuflasje og venter på en bjørn.
- Vi vil også nå ut til dem som er på dagsturer hvor de fokuserer på små ting. Eller de som kjører sin egen greie, sin egen stil. Vi har også ekstremfoto som er en fast greie i magasinet. I neste nummer kan leserne møte en av verdens beste undervannsfotografer. Han er norsk, forteller Næss.
Sterk stab
Natur&Foto ble startet for å fremme nordisk naturfoto, og med et ønske om å gi naturfotografene et utstillingsvindu.
- Det fantes ikke et eneste nordisk naturfotomagasin med tips og råd til naturfotografen. Dette måtte vi gjøre noe med. Vi ville ta naturfotografene på alvor og lage et magasin som både nybegynneren og den proffe skulle føle seg hjemme i, forteller Næss.
Med i redaksjonen var 3 anerkjente naturfotografer: Kai Jensen, Tom Schandy og Baard Næss. De hentet også inn journalist og fotograf Trine Rasch-Olsen (som også frilanser for foto.no. red.anm.) og designeren Merci Abrahamsen.
- Sammen med designer Merci har vi kommet frem til en elegant og smakfull design, et design som er noe av varemerket til Natur&Foto. Abonnementsansvarlig har vi også hentet i egne rekker, Tone Jensen som er en av fire eiere. Tone er den første som møter våre lesere når de ønsker å tegne abonnement eller har andre spørsmål. Dette er en viktig rolle, da god kundeservice er helt avgjørende for å lykkes. En annen ting som også er viktig for oss, er å belyse naturfotografenes viktige rolle i samfunnet. Vi skal dokumentere arter, vise flott natur, være en bidragsyter for naturvern og samtidig ha det gøy med naturfotograferingen. Hvem som helst kan bli naturfotograf, vi er alle forskjellige og vi uttrykker oss forskjellig gjennom hver enkelt fotograf. Dette gjør det ekstra spennende.
Veien videre
I en pressemelding fra Natur&Foto lover de å fortsette videre på veien de har startet: Nemlig å lage Nordens beste naturfotomagasin, et høykvalitetsmagasin med utsøkt design og spennende innhold.
- Bladet skal ha matnyttig innhold, være lekkert satt opp, og by på inspirerende og varierende artikler. Designet skal fremheve bilder, ikke drepe de. Vi er opptatt av å ha bra trykkvalitet. Vi ønsker også å få med oss de fleste naturinteresserte fotografer på forskjellige nivåer. En spennende utfordring. Hvordan kan man tilfredsstille den profesjonelle fotografen og samtidig den rene amatør? Om en går gjennom magasinene så vil de fleste se at vi tenker en god miks. Det er viktig å få med alle. Vi forsøker å ha en journalistikk som de fleste forstår, forteller Baard Næss.
Nordic Nature Photo Contest
Natur&Foto har lansert Nordens største naturfotokonkurranse (Nordic Nature Photo Contest) med 400 000,- i premier. NNPC blir en årlig konkurranse, som følges opp med utstilling og årbok med bilder fra konkurransen. Natur&Foto ønsker gjennom NNPC å løfte frem de fantastiske naturbildene som fotograferes rundt i Norden hvert år. NNPC vil styrke Natur&Foto sin posisjon ytterligere. Les mer om konkurransen på http://www.nnpc.no
Redaksjonen i Natur&Foto
Ivar R. Eide
Fra venstre Tom Schandy, Trine Rasch-Olsen, Kai Jensen, Baard Næss og Merci Abrahamsen
Baard Næss
Baard Næss
Fornøyd abonent
Jeg har lenge savnet denne type innhold i Fotografi, og nå merker jeg at nye krefter gir mer energi til fotointeressen enn den gamle traver.