Utstillingsinfo
- Periode08.01.09 - 18.01.09
- StedDogA Norsk design og kultursenter, Oslo
Hensikten med bildelingen har vært å avdekke hvilke miljøgifter en bil inneholder, opplyse folk om disse giftstoffene, og å endre myndighetenes regelverk rundt gjenvinning av biler. Å se en vrengt bils innside gir oss alle perspektiver på hvor omfattende og farlig det søppelberget vi etterlater oss er.
Utstillingen viser Bilpatologenes funn gjennom statistikk, foto og reelle bilvrak, noen flatklemte og noen hengende fritt fra taket i hallen på Doga.
Som resultat av undersøkelsene har konsulentselskapet Mepex produsert en detaljert rapport som viser bilers innhold av farlige miljøgifter. Denne rapporten offentliggjøres på en pressekonferanse førstkommende torsdag.
Om Bilpatologene:
Bellona hadde mistanke om at det var en økende mengde miljøfarlig avfall i nye biler, og henvendte seg til folk med fagkunnskap for å finne ut mer. Dette la grunnlaget for etableringen av de såkalte Bilpatologene som består av følgende personer:
Olaf Brastad, initiativtaker til Bilpatologene, fagrådgiver og styreleder i Bellona.
Bjarne Brøndbo, frontfigur i DDE, daglig leder og gründer av Bil1Din. Sønn av bilopphogger, og vokst opp i bransjen.
Thomas London, tredje generasjon daglig leder av biloppsamlerfirmaet Brødrene London, og styreleder for returselskapet Bilretur AS.
Frode Syversen, siv.ing, uavhengig miljørådgiver i konsulentselskapet Mepex.
Om fotograf Knut Bry (f.1946):
Knut Bry er en internasjonalt anerkjent fotograf med et sterkt miljøengasjement. Han har fulgt Bilpatologene tett i de to ukene det tok å demontere bilene. Bildene i utstillingen viser hans perspektiv på prosessen gjennom dokumentarfoto så vel som bilder med kunstnerisk vri.
Bry har tidligere stilt ut fotografier av matavfall på Stenersenmuseet, som en kommentar til forbrukersamfunnets bruk og kast-mentalitet.
Om Bilpatologenes funn:
I en ganske alminnelig 2007-modell har Bilpatologene funnet kretskort tilsvarende fem bærbare pc-er, 1,5 kilometer med elektriske kabler, og 150 kilo plast. Halvparten av denne plasten er fullt mulig å resirkulere, uten at det skjer. Elektronikk i dagens biler inneholder blant annet store mengder av miljøgiften brommerte flammehemmere, som kan påvirke våre arveegenskaper. Når denne miljøgiften kommer fra PC-er og annet elektronisk avfall, sortes det nøye.
Myndighetene må kreve en mye mer omfattende miljøhåndtering av bilvrak enn de gjør i dag, sier Olaf Brastad, Bellona.
I min daglige jobb ser jeg at det er mye farlig avfall på avveie fra bilene. Bransjen må være flinkere til å være pådrivere for å få en bra miljøhåndtering. Her har ikke myndighetene tatt sitt ansvar, sier Thomas London.
Bransjen står overfor store utfordringer, men også muligheter, gjennom gjenbruk, sier Bjarne Brøndbo.
Utstillingen er et samarbeid mellom Bellona, Brødrene London, Knut Bry, Bleed, Mepex, Bil1Din og DogA.
Knut Bry
Knut Bry
Knut Bry
Knut Bry
Knut Bry
Knut Bry