Utstillingsinfo
- Periode00.00.00 - 00.00.00
Victor Boullet viser en installasjon på Høvikodden. I prosjektrom 1, under hovedsalen henger det rekker av store bilder, overført til slørlette, gjennomskinnelige tekstiler, som på klessnorer spent på tvers over rommet. Man må fysisk gå inn i installasjonen for å se bildene som i en labyrint og innerst inne vises to, små videoskjermer og en flat monter med 'dokumentasjon' som skal gi installasjonen et mer realistisk preg.
<B>Variasjoner</B>
Men installasjonen viser bare forskjellige variasjoner av det samme motivet: en eldre, fremmed mann som går på gaten. Bildene er tatt på avstand, liksom i smug med skjult kamera. De fleste bildene er grove, uskarpe og minner litt om Blow Up, med sin overdrevne forstørrelse, hvor bildet tilslutt blir en grøt av grove korn i gråvalører.
Noen av bildene er derimot så tydelige at vi kan se mannen bedre, og da er det åpenbart at han mangler nese. Nesen er borte! Det handler ikke om Photoshop eller andre triks, men mannen mangler faktisk nesen sin; midt i ansiktet er det bare et sort hull!
<B>Dobbel provokasjon</B>
Victor Boullet betrodde meg at han følte seg provosert av en nabo i London, en mann uten nese. Han hadde riktignok to proteser han kunne bruke, men valgte allikevel å gå ut med åpent hull midt i ansiktet. Victor Boullet spurte om han kunne fotografere ham, men mannen avslo, han nektet å la seg fotografere. I stedet valgte Victor å ta bilder på avstand, og fant snart ut når mannen gikk ut og hvor han skulle. Han ble et lett 'bytte'.
<B>Ansikt = maske?</B>
At Victor Boullet kaller utstillngen Screw the Ethtics? oppfatter jeg som et statement i forhold til at modellen nektet å bli fotografert. Bildene er et tydelig brudd med mannens personvern - men enda mer formidler de viljen til å undersøke egen angst og reaksjon på konfrontasjonen. Nesen er en sårbar del av ansiktet, men også av identiteten. Fraværet tydeliggjør vårt konvensjonelle forhold til overflaten. Ansikter blir til masker og fotografiene bare bekrefter masken. Victor Boullet ønsket å bli kjente med mannen, men ble avvist. <B>Screw the ethics!</B>
I boken A joyful confusion presenterte Boullet flere bildeserier, hvor han bryter med rasjonell erfaring og logikk. En britisk politimann som faller 7 ganger, alene i tomme gater; gatesalg av religion; en hest liggende på operasjonsbordet, en jente med stort plaster etter en neseoperasjon osv. Han bryter med konvensjoner, med autoriteter og tradisjon kanskje for å undersøke tilværelsen fra en annen vinkel? - hvor gamle, forflatede forestillinger plutselig får en tydelig profil og ny betydning?
De slørlette bildene på Høvikodden gir en underlig effekt av nærvær og illusjon, hvor vi kan se både på bildene og gjennom dem og de beveger seg lett av luftdraget når vi går forbi. Og alle bildene gjentar det samme: forsøket på å fange, på å gripe fatt i denne fremmede mannen som undrar seg Victor Boullets nysgjerriget. Jeg opplever at jeg nå vet om ham, men han unslipper det personlige møtet. Jeg blir stående tilbake med ettertanken og en litt underlig følelse midt i ansiktet.
Utstillingen vises i
Prosjektrom 1, Høvikodden kunstsenter
20. april - 11. juni 2006
Screw the Ethics?
Victor Boullet
Victor Boullets installasjon: Screw the Ethics?
Robert Meyer
Victor Boullet
Robert Meyer
Victor Boullets installasjon: Screw the Ethics?
Robert Meyer
Screw the ethics?
Victor Boullet
Screw the ethics?
Victor Boullet
Screw the ethics?
Victor Boullet
Screw the ethics?
Victor Boullet