Satt på spissen så skal bildebrikken med en gitt følsomhet (angitt som ISO-verdi) tilføres nøyaktig samme lysmengde, uavhengig av hvor lyst motivet er. Den totale lysmengden reguleres ved å endre størrelsen på blenderåpningen som sitter i objektivet og ved å endre hastigheten på lukkeren som sitter i kameraet. Til å måle den totale lysmengden i motivet har moderne kameraer en innebygget lysmåler som også foreslår verdier for blender og lukker.
Den store utfordringen både for lysmåleren og bildebrikken er å takle ulike kontrastforhold. Motiv med skarpt lys og store kontraster bør eksponeres litt annerledes enn motiv med mykere lys og mindre kontraster. Skarpt sollys gir lysforhold som har en tendens til å gi utbrente høylys, selv med den glimrende lysmåleren som sitter i D90. Dette kan motvirkes/ kompenseres ved at man eksponerer mørkere slik at høylysene eksponeres innefor brikkens dynamiske område. Lyset en regnværsdag er så bløtt og kontrastfattig at det gir andre utfordringer.
For å vurdere hvordan ulike eksponeringsverdier slår ut både på høylys og skygger har jeg fotografert samme motiv med ulike eksponeringsverdier (EV). På denne måten kan jeg studere hvordan kameraet selv velger eksponering (i denne artikkelen angitt som 0EV) i forhold til ulike motivkontraster. Dessuten kan jeg vurdere hvordan ulik eksponeringskompensering påvirker toneforløpet i høylys og skygger når eksponeringen justeres henholdsvis opp (pluss) eller ned (minus). Bildene er kontrajustert i Lightroom til nøytral eksponering. Samme metode benyttes på alle bildene.
Eksemplene over er samme 100%-utsnitt hentet fra ISO800-opptak med ulik kompensasjon. Dette opptaket er gjort i overskyet vær og her ser vi at det er tegninger i høylysene også i +1,3EV-opptaket. Dette viser at RAW-opptaket gir mulighet for å utnytte eksponeringstoleransene i høylysene når motivkontrastene er moderate. Disse 3 utsnittene viser også at det er betydelige forskjeller i kornstrukturen og spesielt i -1,3EV-opptaket er dette påfallende.
Det er derfor viktig å tenke over at man selv i ganske stor grad kan påvirke støyen i opptak til RAW ved å justere eksponeringen så lyst som kontrastforholdene tillater.
Og her kommer muligheten til å la Auto-ISO-funksjonen styre følsomheten mens man selv kan konsentrere seg om å vurdere om det er hensiktsmessig å foreta en eksponeringskompensasjonen. Med de gode støyegenskapene til de nyeste DSLR-kameraene er Auto-ISO rett og slett en strålende mulighet til å forenkle kontrollen med riktig eksponering. Jeg oppfordrer derfor alle til å teste ut dette selv.