1 - Bli kjent med Lightroom

I første del av foto.nos Lightroom-kurs gir vi deg et kort innblikk i programvaren.

Lær Lightroom med foto.no

I samarbeid med Utdannet.no tilbyr foto.no en serie opplæringsvideoer i Lightroom.

NULL SYV

Geir Brekke har laget et appendiks til artikkelen "Eksponering til RAW" som først og fremst er beregnet på dem med spesiell interesse for 100%-utsnitt, støy og korning. Du er herved advart.

Arkitektur

Geir Brekke viser at det å fange og formidle ulike arkitektoniske kvaliteter kan by på mange, spennende fotografiske utfordringer.

Enkelt å lage fine lysbildeshow

Det er mange måter å vise frem sine bilder på. En av de aller beste og mest effektfulle er å lage et lysbildeshow med overtoning, musikk og gjerne lydeffekter. Det er slett ikke vanskelig

Komposisjon

Komposisjon er i sin essens en erkjennelsesmessig beherskelse av visuelle virkemidler. Intensjonen i en kompositorisk tankegang er derfor å klargjøre den underliggende strukturen i fotografiets arkitektur. Ved å undersøke ulike kompositoriske prinsipper lærer vi oss "å lytte med øyet".

Den fotografiske verktøykassen

I denne kunnskapsartikkelen går Geir Brekke gjennom og beskriver fotografens viktigste verktøyer.

Oppskarping og oppløsning

Mange synes å være på desperat jakt etter skarphet. I denne artikkelen diskuterer Geir Brekke hvordan du kan sikre deg en tilfredsstillende fangst.

Fra RAW til sort/hvitt

Hvorfor bry seg med sort/hvitt og gråtoner når digitalkameraet gir så flotte farger. Kanskje kan Geir Brekke gi deg svaret.

Seminar med Erik Poppe

Onsdag 12. oktober er det duket for PK-seminar med Erik Poppe i VG-Auditoriet i Akersgata. Seminaret er åpent og gratis for alle.

Eksponering til RAW - en metodisk tilnærming

Geir Brekke presenterer i denne artikkelen den metodiske fremgangsmåten han benytter når han studerer filkvalitet, eksponeringstoleranse, toneforløp, dynamikk og ISO-egenskaper ved opptak til RAW.

Råfilkonvertering: LightRoom 2

Paul Konradsen og foto.no gir en grundig innføring i råfilkonvertering med LightRoom 2. Her kan du lese de tre første kapitlene. Resten kan lastes ned gratis av alle gull- og sølvmedlemmer.

Råfilkonvertering

Råfilkonvertering er den første av flere artikler om jobbing med råfiler som presenteres på foto.no av Paul Konradsen.

Et innblikk i bildekritikk

Bildekritikk er viktig for å utvikle seg som fotograf. Det er også en veldig viktig del av foto.no. I denne artikkelen gir forfatteren av Digital fotografi i praksis, Magnar Fjørtoft, oss et lite innblikk i emnet.

Trym Ivar Bergsmo om arktisk foto

Narvik Kamera Klubb inviterer til åpent møte 20.2. kl 1800 på Høgskolen i Narvik, der fotograf Trym Ivar Bergsmo viser multimedieforestilling og diskuterer foto/komposiejon/teknikk. Tema er arktisk lys og arktisk energi.

Digital arbeidsflyt

Spesialtilbud til BioFotomedlemmer Kurset tar sikte på og vise deltagerne hvilke elementer en god arbeidsflyt bør inneha, slik at man kan optimalisere måten man selv arbeider på. Kurset vil også vise hvor enkelt det er å arbeide med RAW filer.

Naturfotovett-plakaten

Naturfotovett-plakaten gir retningslinjer for hvordan opptre som fotograf i naturen.

Toten Fotoklubb inviterer til kurs med Jens Haugen 6-8 okt.

Toten Fotoklubb inviterer til kurs med Jens Haugen, tema Photoshop og generell fotografering. 6-8 oktober. Fremdeles noen ledige plasser. Sted Kapp/Gjøvik.

Om kritikk av fotografi - 4

Den fjerde og siste delen av denne forenklede introduksjonen til bildekritikk handler om hvordan vi kan bruke vår 'rekonstruerte intensjon' som middel for å vurdere de kvalitative sidene ved bildet. Det være seg teknikk, uttrykk, troverdighet eller fascinasjonen for den visuelle opplevelsen. Kritikk handler om de spørsmålene vi stiller ...

Om kritikk av fotografi - 3

Det meste av det mennesker lager eller skaper vil bære et uttrykk. Slik oppfatter vi forskjellen mellom kultur og natur. Det vi kaller uttrykk handler både om spor etter handling og vår erfaring. Vi bør kunne skille mellom personlig erfaring og de kulturelle verdinormer og erfaring vi deler med andre som grunnlag for kommunikasjon.

Om kritikk av fotografi - 2

En forutsetning for å vurdere et bilde ligger i at vi kan tolke. Og fortolkning er heller ikke så opplagt, så vi bør se på noe av det mest grunnleggende: hvordan vi oppfatter bilder, hva det er som skiller bilder fra andre objekter, og hvilke sider ved bildene bør vi være klar over?

Om kritikk av fotografi - 1

Diskusjoner og kritikk av bilder opptar mange av fdns lesere. Og de fleste har sterke synspunkter på hva som er godt og dårlig - eller rett og galt. Men et bilde blir ikke nødvendigvis bedre av å fjerne alt vi synes er dårlig. Er et bilde vakkert når motivet er vakkert - som en vakker kvinne? La oss ta utgangspunkt i en aktuell situasjon: Reklamefotografenes konkurranse: Utsnitt 2005

Komposisjonsregler for Landskapsbilder

Denne artikkelen er skrevet for vordende landskapsmalere, men det meste er gyldig for landskapsfotografer også. En maler kan forandre bildet slik at bare det som er ønsket blir avbildet. En fotograf kan føle seg noe mer begrenset her, men har ofte samme mulighetene dersom like mye tid ble brukt på etterbehandling av et fotografi som på å lage et maleri. Noe som kanskje skulle påpekes er at du behøver ikke gjengi en landskapsscene akkurat slik den er, og om du ikke er fornøyd med det du ser i søkeren, så ta noen bilder fra andre vinkler, høyere, lavere, forskjellige utsnitt, lysere, mørkere. Eller prøv fra et annet sted, kanskje ti - tyve meter borte. Ha også i tankene hva du ønsker å formidle med bildet, - en virkelighetstro gjengivelse av noe slik at det er bevart for ettertiden, eller et mer interessant bilde, men ikke helt naturto. Noen ganger kan dette kombineres, men andre ganger ikke. Så du må sette på deg en av to hatter, - arkivarens eller kunstnerens. En annen ting du kan gjøre er å ta flere bilder av akkurat samme motiv (med kameraet på stativ!) med forskjellige innstillinger for å få godt belyste lyse partier og godt belyste mørke partier. Photoshop CS2 kan hjelpe med dersom du bare har ett bilde med for mye kontrast, men dersom det ikke er noe informasjon i skygger eller høylys er det ikke noe Photoshop kan gjøre. To forskjellige eksponeringer derimot vil gi deg detaljer i begge områder om du bruker layers i Photoshop. Så eksperimentér! Men nå, ordet til Johannes:

Fritt fram for piratkopiering av dine bilder?

Du har fotografert en familie og solgt dem en bildeserie. Kunden synes du tar for mye betalt for forstørrelsene og leverer dem til skanning/kopiering i en fotobutikk. Er det lov, og har fotobutikken lov til å utføre jobben?

Digital og billig vidvinkelløsning

Av og til har du sikkert kunnet ønske deg en ekstra kraftig vidvinkel. Men det er ikke sikkert behovet eller lommeboka er stor nok til å rettferdiggjøre et innkjøp til flerfoldige tusen kroner. Løsningen er digital og svært billig - nesten gratis...

Hvordan retter jeg opp en skjev horisont i Photoshop?

Image > Rotate canvas > Arbitrary... Da kan du rotere en hvilken som helst vinkel. Du kan legge in en horisontal "guide" som hjelper deg å se når horisonten er rett. Den legger du inn slik: View > New Guide ... Da får du en grønn linje som du kan flytte opp og ned.

Lyst til å tjene penger på bildene dine?

Det er fullt mulig å skaffe seg ekstrainntekter via salg av bilder. Men konkurransen er stekere enn noen gang, flere fotografer - særlig de ikke-etablerte - fallbyr sine tjenester for å skaffe seg noen inntekter.
Åpne uskalert versjon i eget vindu