Siegerts kunstneriske manifest

Herdis Maria Siegert gikk bort 8. desember 2012. I denne artikkelen fra august 2009 blir vi kjent med Siegerts New Symbolism.
I et lite galleri, i en herlig hvit by, ble de oppmøtte tilhørerne vitne til Herdis Maria Siegerts kunstneriske manifest: New Symbolism.

Jeg føler meg privilegert som får sjansen til å høre på og ikke minst se arbeidene til mange fotografer som virkelig har noe å fare med. Det var mange av dem på fotofestivalen i Risør. En av dem som sto ut i mengden var Herdis Maria Siegert. Ikke bare når det gjelder fotografiene som vi kunne se på galleriveggen, men også med tanke på de ordene hun setter på det hun driver med. For Siegert mener det er viktig å øke forståelsen av å ”lese” bilder. Senere samme dag fortalte jeg flere andre at Herdis var (lør)dagens festivalhøydepunkt for meg. Dette til tross for et intelligent og perfekt iscenesatt foredrag fra Roger Ballen tidligere på dagen. Det trollbandt. Men det ble jeg jo bare deppa av likevel.

Herdis har en tilstedeværelse og ikke minst sjarm som også kan trollbinde, men på en helt annen måte enn nevnte Ballen. Med Herdis blir man bare glad og ja.. full av kjærlighet og glede over fotografiet og det det kan vekke av følelser og positive stemninger. Men det gikk fort, digresjonene var mange og når jeg endelig skulle sette dette sammen til en artikkel oppdaget jeg at jeg måtte prate enda litt til med Herdis for å se den røde tråden. Og jammen fikk jeg hele foredraget en gang til på telefon. Denne gang med de notatene som hun glemte å ta med på foredraget i Risør. Takk for slik imøtekommenhet Herdis.

Symboler og landskap
- Det er en viktig forskjell mellom naturfoto og landskapsfoto, starter Herdis.
- Når en naturfotograf fotograferer en ørn blir det ofte et stemningsfylt artsbilde. Når landskapsfotografen fotograferer en ørn er det for å bruke den som symbol for f.eks majestetisk frihet. Jeg er en landskapsfotograf.
Alle bilder hun tar er et speilbilde av hennes indre og hennes landskapsbilder er et uttrykk for hennes tanker, følelser, idéer og erkjennelser. Elementene i Siegerts fotografier er jord, luft, ild og vann. Solen er ilden og med lyset tegner hun.
- Når jeg fotograferer bevegelse er det flott å bare la naturen gjøre arbeidet. Bare stå og observere. Det er en puls og en sirkulasjon som er veldig spennende, forteller hun entusiastisk.

Teknikk og presentasjon. Ideer og følelser.
Herdis Maria Siegert har jobbet mye med linjer, form og symmetri. Hun er også ekstremt opptatt av hvordan hun presenterer sine fotografier, spesielt med tanke på formater.
- Formatet skal bare være der og det skal ikke forstyrre innholdet. Det kvadratiske formatet som jeg ofte bruker har ikke noe spenningsforhold, mens det rektangulære har et slikt spenningsforhold. Formatet skal understøtte innholdet og være med å lede betrakteren inn i bildet. I et av mine bilder fra Venezia ser man en gondol som er på vei mot noe. Jeg ønsker da at betrakteren straks skal stille seg spørsmålet om innholdet og kanskje om hvor denne gondolen er på vei. Men svaret, det trenger ikke komme med en gang.

Herdis bruker også det rektangulære formatet, men da for å understreke andre ting. I ett av disse rektangulære, liggende formatene ser man en bølge som bryter og driver inn mot høyre billedkant.
- I dette bildet er det en bevegelse som skjer, i motsetning til bildet med gondolen som ikke har noen puls, og passer bedre i det kvadratiske formatet. I bildet av bølgen beveger bølgen seg i samsvar og parallelt med rektangelet.

- Like lite som idéen kan skilles fra analysen og begrunnelsen, kan kunsten skilles fra håndverket. Like lite som den indre verden kan skilles fra den ytre verden, som i saueportrettene ”Look-alike” og sandbildene ”Layers” her på festivalen, like lite kan innholdet skilles fra teknikken og presentasjon, forklarer hun.

Still spørsmål
Siegert hevder samtidig at lite av det hun gjør er gjennomtenkt. Hun jobber intuitivt. Likevel er det tydelig at hennes tanker rundt egen fotografering, hennes kunstneriske manifest (New Symbolism), ligger godt plantet et sted inne i henne. Det er hennes signatur. Hun forteller at det er først etter at et bilde er tatt at hun jobber med å komme til bunns i det.
- Jeg stoler på intuisjonen min og jeg ser på landskapet som et speil. I etterkant stiller jeg spørsmål og jeg forsøker å forstå. Å stille spørsmål, slik som Sokrates og Platon gjorde i sin tid, er en viktig tradisjon å ta med videre.

Symboler og tolkninger
- For å forklare noe - kan man bruke symboler. Symboler har mennesker brukt til alle tider i bl.a. kunsten, religionen og psykologien der man har valgt seg sitt symbolspråk.

Siegert forklarer at det analoge svart-hvitt fotografiet har mange fasinerende polariteter som utgjør en del av hennes arbeidsredskaper. Svart-hvitt er første steg mot abstraksjon.

- For å nevne et par av mine yndlings-polariteter. Tiden - Én eksponering av et negativ med f.eks 1/125 sek skal bli ett bilde som betyr mye for andre mennesker over lang tid. Og tonasjonen i bildet - fra det helt hvite til det helt sorte med alle gråtonene i mellom. Hvor mye av bildet velger jeg skal ha det hvite rene, hvor mye av bildet skal ha det mollstemte mørke grå? Bl.a. her gjør jeg mine valg. Finner mine symbolverdier. Som blir notene i min symfoni. Mitt symbolspråk.

- Symboler gir rom for tolkninger. Vi trenger dette rommet for å få tilført noe av vårt eget. Kunsten skal være en port å gå inn gjennom til gjenkjennelse og uutforsket land, forteller hun.

Å skape balanse
Arbeidet til Siegert handler om å skape balanse mellom de positive og negative kreftene i livet , i ett bilde eller i en billedserie.
- En forutsetning for dette er stillhet - som gir mulighet for åpenhet, som igjen gir mulighet for kommunikasjon, som igjen gir mulighet for forståelse, som igjen gir mulighet for medfølelse og som igjen gir mulighet for kjærlighet, forklarer Siegert til en lydhør forsamling.
- Det er dette jeg driver med: New Symbolism, stadfester Siegert.

Unnfangelse og fødsel
Når du leser denne artikkelen kan kanskje foredraget til Herdis Maria høres tørt og kjedelig ut. Som tilhører tror jeg likevel jeg trygt kan si at få av tilhørerne i galleriet var av den oppfatning. Herdis er sprudlende og hun kan formidle, hun kan også engasjere, slik hun også gjorde. Krydderiet kom i form av en rekke digresjoner. Blant annet fortalte hun om da hun skulle fotografere sin egen første fødsel. Lidenskapelig og energisk som hun er hadde hun rigget til stativ med kamera og fjernutløser i fødestuen. Etter hvert som det hele nærmet seg punktum finale var det ikke mye håp om å få gjennomført den fotograferingen.
- Unnfangelsen, derimot, forteller Herdis , var det ikke noe problem å fotografere.


Se flere bilder i denne bildevisningen:

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=41974

Herdis Maria Siegerts hjemmeside:
http://www.siegert.no/
Frank Hesjedal -
Frank Hesjedal
©Photographer Herdis Maria Siegert -
"Gondola" Venice, Italy 1996
©Photographer Herdis Maria Siegert
©Photographer Herdis Maria Siegert -
"Evening Waves II" Lofoten 2005
©Photographer Herdis Maria Siegert
©Photographer Herdis Maria Siegert -
"Søye #1" Verdens Ende Norway 2009
©Photographer Herdis Maria Siegert
Fra serien ”Look-alike”. Portretter av Færderfår
©Photographer Herdis Maria Siegert -
"Søye #2" Verdens Ende Norway 2009
©Photographer Herdis Maria Siegert
Fra serien ”Look-alike”. Portretter av Færderfår

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
CF W.
Det er bare så utrolig trist...
19.12.2012
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu