Talleiv Taro Manum er en billedkunstner med en sterkt personlig agenda, hvor han gjerne blander sitt private i sine kunstprosjekter. Han har ikke dedikert sitt kunstnerskap til en bestemt teknikk eller tema. Da han stilte ut i Fotogalleriet for en tid siden, tok han med en gammel veteranbil som trengte overhaling. Og med sin omfattende interesse for gamle biler (han har tatovert Volvo tvers over ryggen) valgte han å stå og mekke denne bilen under hele utstillingen, mens han viste fotografier på veggene. Galleriet så ut som et litt slitent bilverksted, med Manum selv som en levende installasjon.
En annen interesse han har er musikk. Derfor bygget han om verandaen på huset sitt (på gården Ringnes på Skotnes) og arrangerte en rekke konserter. Disse tok han opp og utga dem på vinyl, sammen med en dokumentasjon av arrangementene. Frem til den 8. september stiller han ut flere av disse fotografiene i Porsgrunn kunstforening - og på gulvet midt i galleriet har han plassert to platespillere med headsett, så enhver kan sette seg ned å lytte til musikken.
Jeg har ikke noen form for tradisjonelt atelier eller verksted. Heller ikke teoretisk eller praktisk skille mellom privatliv og arbeid. Min produksjon er resultat av reell aktivitet og daglig visuell bevissthet i tilknytning til ulike faste habitater, forteller han, hilsen fra RINGNES, Skotbu er tittelen på et stedsspesifikt verk for UKS Biennalen 2001. Installasjonselementene var en gammel pølsekiosk, den klassiske norske telefonkiosken, og ei oppslagstavle. Kiosken tilbød øl, pølse og aktuelt campingutstyr, telefonkiosken ble tilknyttet ordinært telenett, og tre rockekonserter ble annonsert ved plakater på tavla.
Idéen om et typisk landsens offentlig møtepunkt, rekonstruert på privat eiendom i enden av en blindvei, ble realisert som et enkeltverk. Tilbakemeldingene gjorde at verket utviklet seg. Fra å være presentasjon av en idé/rekonstruksjon av et sted, til å bli et reelt og alment tilgjengelig møtested; i august 2002 gjennomførte vi seks konserter, permanent campingområde ble anlagt på innmark, og en rekke praktiske forbedringer ble gjort for en årlig festival.
Med tiden ble det arrangert mer enn 50 konserter, performancer og installasjoner. Prosjektet ble endelig avsluttet i 2005, da han fikk vist litt av prosjektet i gigantformat på Oslo S.
Festivalen har vært tidkrevende, og det meste av min produksjon 2001-2007 knytter seg derfor til denne på ulike vis. Arbeidene er i de fotografiske formatene 4x5 og Instamatic 126 (farge negativ), Super8 Kodachrome, samt offsetgrafikk, ulike objekter, og installasjon'' forklarer han viderer.
Felles for alle verk i Porsgrunn Kunstforening, er at de er tidligere publisert ved offsetgrafikk: Festivalplakater for Ringnes 20032005, albumutgivelser (fra Ringnes) 2004 og 2005, samt offsetgrafikk for Momentum 2006 og Ars Baltica Photographic Triennial 2007. Utstilte verk er analoge kopier, montert på aluminiumsplate, og laminert eller bak glass.
http://www.porsgrunnkunstforening.no/front.asp?Page=0
En annen interesse han har er musikk. Derfor bygget han om verandaen på huset sitt (på gården Ringnes på Skotnes) og arrangerte en rekke konserter. Disse tok han opp og utga dem på vinyl, sammen med en dokumentasjon av arrangementene. Frem til den 8. september stiller han ut flere av disse fotografiene i Porsgrunn kunstforening - og på gulvet midt i galleriet har han plassert to platespillere med headsett, så enhver kan sette seg ned å lytte til musikken.
Jeg har ikke noen form for tradisjonelt atelier eller verksted. Heller ikke teoretisk eller praktisk skille mellom privatliv og arbeid. Min produksjon er resultat av reell aktivitet og daglig visuell bevissthet i tilknytning til ulike faste habitater, forteller han, hilsen fra RINGNES, Skotbu er tittelen på et stedsspesifikt verk for UKS Biennalen 2001. Installasjonselementene var en gammel pølsekiosk, den klassiske norske telefonkiosken, og ei oppslagstavle. Kiosken tilbød øl, pølse og aktuelt campingutstyr, telefonkiosken ble tilknyttet ordinært telenett, og tre rockekonserter ble annonsert ved plakater på tavla.
Idéen om et typisk landsens offentlig møtepunkt, rekonstruert på privat eiendom i enden av en blindvei, ble realisert som et enkeltverk. Tilbakemeldingene gjorde at verket utviklet seg. Fra å være presentasjon av en idé/rekonstruksjon av et sted, til å bli et reelt og alment tilgjengelig møtested; i august 2002 gjennomførte vi seks konserter, permanent campingområde ble anlagt på innmark, og en rekke praktiske forbedringer ble gjort for en årlig festival.
Med tiden ble det arrangert mer enn 50 konserter, performancer og installasjoner. Prosjektet ble endelig avsluttet i 2005, da han fikk vist litt av prosjektet i gigantformat på Oslo S.
Festivalen har vært tidkrevende, og det meste av min produksjon 2001-2007 knytter seg derfor til denne på ulike vis. Arbeidene er i de fotografiske formatene 4x5 og Instamatic 126 (farge negativ), Super8 Kodachrome, samt offsetgrafikk, ulike objekter, og installasjon'' forklarer han viderer.
Felles for alle verk i Porsgrunn Kunstforening, er at de er tidligere publisert ved offsetgrafikk: Festivalplakater for Ringnes 20032005, albumutgivelser (fra Ringnes) 2004 og 2005, samt offsetgrafikk for Momentum 2006 og Ars Baltica Photographic Triennial 2007. Utstilte verk er analoge kopier, montert på aluminiumsplate, og laminert eller bak glass.
http://www.porsgrunnkunstforening.no/front.asp?Page=0
Robert Meyer
Intendant Andreas Rishovd, Porgrunn Kunstforening
Robert Meyer
Robert Meyer